A gyalogosok számára a zebrák hivatottak a biztonságos átkelést biztosítani. Napjainkban azonban inkább az látszik, hogy ezek az átkelőhelyek – főleg a lámpa nélküliek – nem feltétlenül biztonságosabbak, mint átszaladni valahol az úton. Ebben a körülményeken kívül (rosszul megvilágított átkelők, kopott zebrák stb.) a sofőröknek és a gyalogosoknak is van felelőssége: figyelmetlenségük vagy nemtörődömségük is oka a baleseteknek. Ezt a helyzetet sajnos nem egyszerű megoldani, ugyanis egy jelzőlámpás átkelőhely kialakítása közel 10 millió forintba is kerülhet, ráadásul az átkelőhelynek el kell érnie egy bizonyos veszélyességi fokot, hogy szóba kerülhessen a beruházás. Szerencsére már erre is van más megoldás, ami költséghatékonyabb kivitelezésű és biztonságosabb: ezek az intelligens zebrák.
Nagy Lászlót, a VisibleCrossing nevű cég ügyvezetőjét saját élménye inspirálta a megoldáskeresésre. Feleségét egyik reggel éppen dolgozni vitte a kórházba, és kiderült, percekkel kerülte el, hogy szemtanúja legyen egy durva balesetnek, ami egy zebrás gázolás volt.
„Nagy László olyan ember, aki rögtön azon gondolkozik, hogy egy ilyen esetet hogyan tudna megoldani. Többeket is megkeresett, hogy ez a megoldás megszülessen, és egyben piacra is lehessen dobni, univerzalizálni lehessen” – meséli Nyári Balázs, a projekt egyik tagja.
Ezek a zebrák kivitelezés szempontjából egyszerűek. Négy kis, 120 centi magas oszlop adja a zebra keretét, melyek gyalogosérzékelővel és borostyánsárga villogókkal vannak felszerelve, ezek jelzik, mikor egy gyalogos ér a zebrához. Van egy sötétedés utáni funkció is, a lézeres lábvilágítási opció. Az oszlopok aljában lézerdiódák vannak, amik fényt kibocsájtva lézersíkot hoznak létre az út fölött. Ez alapvetően nem látszik, de amikor a gyalogos lelép, ekkor az fény húz a lábán egy csíkot, még jobban kiemelve ezzel őt a környezetéből. Így sötétben is észrevehető az autós számára.
Bár nem rendelkezik még nagy múlttal a projekt, Magyarországon eddig összesen tíz darab rendszer működik élesben, található például Martonvásáron, két-két rendszert pedig Szigetszentmiklóson és Sződön telepítettek. Emellett legalább ugyanennyi van készülőben, de külföldre is gyártanak továbbiakat, Romániában például már két ilyen átkelő is üzemel.
„Én járom az országot, egyre több önkormányzattal sikerült leülnöm beszélni, de rengeteg olyan átkelőt látok útközben, ahol nagyon szükségszerű lenne – főleg óvodák, iskolák közelében” – mondta el Nyári Balázs.
A zebrák kihelyezése egyre fontosabb és szükségszerűbb. Bizonyos városrészek különösen veszélyesek tudnak lenni, még fokozottabb biztonságra lenne szükség a gyalogosok számára, ugyanis nem csak ezek az intézmények jöhetnek szóba, érdemes gondolni például a boltokra, ahova legtöbbször a zebrán keresztül vezet az út.
Szerencsére az eddig kitelepített átkelő rendszerek pozitív visszajelzéseket kaptak, stabilan és megbízhatóan működnek, másrészt pedig annak ellenére, hogy nehezen kimutatható a megelőzött balesetek száma, az emberek nagyobb biztonságban érzik magukat, mikor átkelnek. A gyalogosnak tudnia és éreznie kell, hogy láthatóvá válik, figyelemfelkeltő az autósok számára, hogy a saját biztonságérzetét is megnövelje.
Természetesen a közlekedés nem egyoldalú. Az embereknek tisztában kell lenniük azzal, hogyan kell szabályosan közlekedni az utakon még gyalogosként is. A gyalogos – bár mindig elsőbbsége van – a leggyengébb a közlekedési kultúrában. Súlyos probléma például a mobiltelefonok használata közlekedés közben. Nem mondunk újat azzal, hogy ez nem biztonságos, mégis sokan hiszik, hogy nekik nem fog gondot okozni. Nem csak autóvezetés közben életveszélyes a mobilra figyelni, hanem sétálás közben is – nem veszed észre a piros lámpát, és simán kilépsz egy autó elé. Vagy egy építési gödörbe. Vagy fellöksz egy idős nénit. A mobilba bújva gyakorlatilag vakon közlekedsz.
Ennek megoldása a közlekedési kultúra fejlesztésében rejlik, amit a projekt tagjai felelősségüknek éreznek. Ennek kapcsán kezdtek el blogolni is a témában. A portál neve Zebra Blog, itt is igyekeznek a fejlesztők hozzájárulni ehhez a nagyszabású célhoz.
Miután képet kaptunk arról, hogy ezek az eszközök hogyan is néznek ki, mi a funkciójuk és céljuk, felmerül a kérdés, hogy mi a menete annak, hogyha valahova hasznosnak találnánk telepíteni ilyen gyalogátkelőhelyeket? Többnyire önkormányzati megkeresés során valósul meg a beruházás, és általában a finanszírozást is az intézmény biztosítja. Az ügyintézést a cég intézi teljes egészében. Itt nem merülnek ki a lehetőségek, volt példa közösségi összefogásra is, például Bordányban telepítettek egy új rendszert a múlt hónapban, ahol az önkormányzat alapítványa minden egyes beérkezett lakossági forintot megduplázott, így fedezték az új zebra árát.
A projektről és a cégről visiblecrossing.com honlapon található még több információ és az elérhetőségük, illetve Facebook-on és LinkedIn-en is jelen vannak. Kapcsolatfelvételnél meg kell adni a pontos helyszínt, amelyet később a szakemberek személyesen is kimennek felmérni, majd egy tanácsadás keretében segítenek megtervezni a legjobb megoldást, valamint az eszközök konfigurációját. Ezután már csak az árajánlat és a szerződés van hátra, mikor ez megvan, indul a gyártás, majd a kivitelezés a rendszer telepítése által.
A cél természetesen az, hogy minél több ilyen átkelőhelyet telepítsenek, ugyanis óriási szükség van megoldásra a gyalogosokkal történő balesetek ellen. Az első lépcsőfokot pedig talán ezek a zebrák adhatják, ami áttörés lehetne a közlekedési kultúra hosszútávú fejlesztésében.
(Németh Fruzsi)