Tavasszal a legjobb gyalog vagy kerékpárral közlekedni – biztonságosan!

A gyalogos és kerékpáros közlekedés biztonságának folyamatosan a figyelem középpontjában kellene lennie. Beszédes adat, hogy a hazai utakon okozott személysérüléses balesetek 35%-ában a gyalogosok, illetve a kerékpárosok valamilyen szinten érintettek. A gyalogosok és a kerékpárosok egyaránt a közlekedés védtelen résztvevői közé tartoznak, ami azt jelenti, hogy védelmet jelentő karosszéria és passzív biztonsági eszközök hiányában testüket baleset esetén a ruházaton kívül más nem védi, így ezek a balesetek gyakorlatilag minden esetben személyi sérüléssel, gyakran súlyos, illetve tragikus kimenetellel végződnek – mondta el Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára. Vele beszélgettünk a balesetekben átlag feletti érintettségű gyalogos és kerékpáros közlekedésről.

Kezdjük a gyalogosokkal. Mit mutatnak a baleseti adatok az elmúlt év tekintetében?

Azzal kezdeném, hogy a trend összességében kedvező, hiszen amíg tíz évvel ezelőtt évente mintegy 2 500 gyalogos balesetet regisztráltunk, addig ez a szám napjainkra 2 100 körülire csökkent. Az előzetes adatok alapján tavaly 2 145 gyalogoselütés történt, melyek közül 107 volt halálos, 732 súlyos, 1 306 pedig könnyű kimenetelű. Ezeknek a baleseteknek kb. 30 százalékát okozták a gyalogosok, a többségük, mintegy 70 százalékuk a járművezetők szabályszegő magatartására vezethető vissza.

 

Milyen főbb okok állnak a gyalogos balesetek hátterében?

A gyalogosoknál elsősorban a figyelmetlen úttestre lépést, a tiltott helyen, illetve tilos jelzés ellenére történő áthaladást, valamint az álló jármű, vagy tárgy mögül történő váratlan kilépést emelhetem ki, ezek a jogsértések a gyalogosok által okozott balesetek 78 százalékát teszik ki. A járművezetőknél pedig döntően a figyelmetlenség és az elsőbbség meg nem adása a fő baleseti ok, utóbbit a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeknél, valamint kanyarodás során mulasztják el a járművek vezetői. Az említettek mellett a haladási sebesség nem megfelelő megválasztásából is számos gyalogos gázolás történik.

Mi jellemzi a kerékpáros balesetek alakulását?

A kerékpározás hazánkban a reneszánszát éli, ugyanakkor ennek az örvendetes jelenségnek van árnyoldala is, ez pedig a kerékpáros balesetek bekövetkezése. A trend ezen a területen is összességében kedvező, hiszen míg korábban a kerékpárosok az összes személysérüléses balesetek közel 13 százalékát okozták, addig ez tavaly 10 százalékra csökkent. 2023-ban 2 808 olyan baleset történt, amelyben kerékpáros volt érintve, ezek közül 47 volt halálos kimenetelű. A kerékpáros balesetek 13 százaléka az esti, ill. éjszakai sötétség beálltát követően történt.

Mekkora jelentősége van annak a baleset elkerülhetősége szempontjából, ha este a kerékpáros fényvisszaverő mellényt visel?

Rendkívül nagy, hiszen a kerékpárosok – és persze a gyalogosok is – két-háromszorosára növelhetik láthatóságukat, amennyiben késő este, éjszaka, vagy rossz látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt viselnek! Ez pedig azt jelenti, hogy a közeledő jármű vezetőjének több ideje marad a veszélyek észlelésére, a megfelelő manőver végrehajtására, a mellény viselője pedig féktávolságon kívülre, biztonságos zónába kerül. Nem véletlen, hogy a KRESZ meghatározott esetekben a fényvisszaverő mellény használatát kötelezővé teszi. De a kerékpárosok számára legalább ennyire fontos a fejvédő használata. Ez ugyan Magyarországon ma még nem kötelező, de mindenképpen ajánlott, hiszen egy holland kutatás alapján, baleset bekövetkezése esetén a fej- és agysérülés kockázata 72%-kal nagyobb akkor, ha a kerékpáros nem visel fejvédőt. A súlyos agykárosodások és a halálozások esetében ez az arány 200% feletti.

Az ORFK-OBB-nek milyen lehetőségei vannak a gyalogos és kerékpáros balesetek megelőzésére?

A rendőrség közúti ellenőrzésekkel és a prevenció eszközeivel igyekszik hozzájárulni a közúti balesetek megelőzéséhez. Ezen belül az ORFK-OBB lehetőségei alapvetően a preventív munkában rejlenek. Legfőbb eszközünk a közlekedésbiztonsági kommunikáció, melyet nagyon komolyan veszünk, rendszeresen és intenzíven folytatunk minden elérhető csatornán keresztül. A klasszikusnak tekinthető média, óriásplakátos és egyéb megjelenéseink mellett egyre nagyobb szerepük van az internetes felületeknek, például a közösségi portáljainknak. Az általunk szervezett gyermek és ifjúsági programokban, a különböző rendezvényeken, valamint a figyelemfelhívó kampányokban a védtelen közlekedők helyzetét kiemelten kezeljük. Ezek sorában említhetem meg az évtizedes múltra visszatekintő „Közlekedik a család” vetélkedőnket, az iskolakezdési kampányunkat, az őszi „Látni és látszani” kampányunkat stb. De a 2008-ban megindított „Az iskola rendőre” program is fontos területe a munkánknak, hiszen csaknem 2 900 tanintézetbe jutnak el a rendőreink, és adnak át fontos közlekedésbiztonsági ismereteket azoknak a tanulóknak, akik önállóan alapvetően gyalogosként, vagy kerékpárral vesznek részt a közlekedésben.