Ami az üveg mögött van

Az üveget a leghétköznapibb anyagok egyikének látjuk, nem is gondolnánk róla többet, mint amennyit mutat: színtelen tárolóeszköz. Mégis, az üveg lehet művészet: kemény munkával ugyan, de színezhető, formázható, alakítható. Színek hozzáadásával új világ nyílik meg előttünk, hiszen így már bármit megjeleníthetünk, ráadásul térben, köszönhetően az átlátszóságnak. Borkovics Péterrel, az üvegművészet kiemelkedő alakjával beszélgettünk lélegzetelállító üvegkompozícióiról, amelynek a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíját is köszönheti.

Milyen állomások, eredmények, tanulmányok vezették oda, ahol most van?

Kiskoromban kezdődött a kézimunka szeretete. 5-6 évesen elkezdtem járni az utcában egy fafaragóhoz, a nyarakat szinte ott töltöttem. Később jártam szakkörökre, főleg rajzra. A budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába felvételiztem, ahol nagyon intenzíven álltunk neki a művészeti tárgyaknak. Családias légkör volt, minden a művészetről, az alkotásról szólt, mindenki magába szívhatta a tudást tehetsége szerint. Onnan a Magyar Iparművészeti Főiskola következett, amiről azelőtt semmit sem tudtam, csak véletlenül kerültem oda. Jóval később elkezdtem a DLA-t, most is tanítok a MOME-n. Az, hogy folyamatosan meg kell fogalmaznom valamilyen koncepciót, vagy elméletet amögé, amit éppen csinálok, segít, hogy filozófiaként is átlássam azt, amit csinálok.

Miért tartja élő entitásnak az üveget?

Érdekes, hogyha beszélgetek valakivel, aki korábban is foglalkozott üveggel hivatásszerűen, mindig egyes szám harmadik személyben beszél róla, mert egy hihetetlen összetett és kiismerhetetlen anyag. Vannak kifejezések, amik szintén az üvegre jellemzőek, például „meg tud fázni”, „lassú”, „gyors” lehet. Kevesen tudják, hogy maga az anyaga inkább hasonlít a folyadékokhoz, mint a kristályos szerkezetű anyagokhoz. Úgy kell elképzelni, mint egy edény mézet. Amit én készítek, ahogy én bánok vele, az az üveg folyadék tulajdonságaival dolgozik. Ez azért izgalmas, mert otthon is, műhely körülmények között egyedül tudok olyan mozgalmas munkákat elkészíteni, amihez gyári körülmények szükségesek általában.

Hogyan segít önnek az MMA Ösztöndíj? Hogyan használja ki a támogatást a saját munkájához?

Ad egy olyan anyagi hátteret, ami lehetővé teszi, hogy ne kelljen külön más munkákat elvállalni a pénzkeresésre. Ebben olyan szabadságot látok, ami nagyon fontos egy művésznek, pláne egy üvegművésznek, hogy ne kelljen kötődnie olyan biztos dolgokhoz, amiben nincs rizikó. Külföldi lehetőségek is rejlenek benne: igyekszem otthon, a saját műhelyemben minden feltételt biztosítani, de a másokkal együtt dolgozás hozzátesz az élményhez és a tárgy karakteréhez is.

Milyen tanácsot tud adni valakinek, aki el akar kezdeni az üvegművészettel foglalkozni?

Gyakran gondolkozunk a kollégákkal, hogy mit tudnánk tanácsolni a mostani diákoknak – nagyon nehéz, mert annyira felgyorsult a világon az információáradat és a technológiai fejlődés. Eredetileg ez egy kézműves, a mentális magasságokra és mélységekre alapozó dolog, ami pont arról szól, hogy összpontosítani kell, akkor is, ha az egész világ az ellenkezőjét sugallja, hogy nincs idő semmire. Ezek a szakmák egy olyan emberi energiát, töltést és élményt adnak, amit nem lehet versenyeztetni azokkal, amik gyorsan átpörögnek a kezemben egy mobilon. Gyönyörű szakma a művészet, az embernek egy része: kiadni azt, amit valaki magába gyűjtött az évek alatt, egy áldozat, ami csak később térül meg.

(Hacsek Anikó)


Az Essentia Artis, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) 2023-ban végzett művészeti ösztöndíjasainak kiállítása és programsorozata a Pesti Vigadóban (az MMA székházában) március 1. és május 7. között látogatható.

Mintegy 160 kortárs művész közreműködésével megvalósuló összművészeti seregszemle számtalan ingyenes programmal várja az érdeklődőket. Az esemény keretében az építészet, a film- és fotóművészet, az irodalom, az ipar- és tervezőművészet, a képzőművészet, a népművészet, a színház, a zene és a művészetelmélet területén tevékenykedő alkotók mutatkoznak be.

Részletek: https://essentiaartis.com/