Mit tegyünk, ha ismét online oktatás lesz?

Az elmúlt másfél év mindenki számára nehéz volt. Megviseltek minket a korlátozások, beszűkültek a társas kapcsolataink, valamint a távoktatás a hétköznapjaink része lett. Most pedig a legrosszabb esetben elképzelhető, hogy újra nekifutunk ennek a körnek a delta variáns miatt.

Készüljünk fel arra a remélhetőleg be nem következő esetre, hogy a következő tanév során valamikor ismételten átállunk online vagy hibrid oktatásra. Fel kell tennünk a kérdést: miben tudnánk változtatni/fejlődni, hogy könnyebé tegyük a mindennapjainkat?

Legyünk megértőbbek, segítőkészebbek a másikkal!

Nem csupán nekünk, diákoknak okoztak nehézségeket a digitális tanórák, hanem az oktatóinknak és a szüleinknek is. Nekik hirtelen kellett megismerkedni a különböző platformokkal és alkalmazkodni hozzájuk. Emiatt legyünk velük türelmesebbek, mert az átállás nekik nehezebben megy, mint nekünk, digitális bennszülötteknek. Ha kell, üljünk le velük, és magyarázzuk el nekik, hogy melyik alkalmazás mire való, hogyan kell használni.

Napi rutin: végezzünk rendszeres testi és szellemi mozgást!

Sajnos az elmúlt két tanévben rá voltunk kényszerítve, hogy a gépeink előtt töltsük az időnk nagy részét. Emiatt sokunknál jelentkeztek egészségügyi gondok, mint a hát- és nyaki fájdalom vagy a szemromlás. Ezeket meg lehet előzni, ha testileg és lelkileg is frissek maradunk.

Alakítsunk ki egy rendszert, amiben megtervezzük a napjainkat, és időről időre álljunk fel a gép elől. Ezáltal jobban fogunk tudni koncentrálni, és könnyebben fog menni a tanulás.

Tartsuk egymással a kapcsolatot!

A kapcsolattartás ez időszak alatt létfontosságú. A bezártságot kicsit ellensúlyozza, ha az online térben keressük egymást. Tanulói csoportokat is létre lehet hozni, ahol meg lehet beszélni egy-egy beadandót. Ez is egy módja tud lenni, hogy tartsuk a kapcsolatot a barátainkkal.

Ne félj segítséget kérni!

Sokakat a bezártság, illetve a nehezített életkörülmények még megviseltebbé tettek. Depresszió, szorongás vagy egyéb tanulási nehézség segítségére a Pedagógiai Szakszolgálatok elérhetőek, az ott dolgozó pszichológusok és gyógypedagógus szakemberekhez lehet fordulni segítségért, tanácsért. Léteznek segélykérő vonalak is, ahol mentálhigiénés szakemberek próbálnak az adott helyzetben segítségére lenni annak, aki hozzájuk fordul.

Segítsük sorstársainkat!

Egyik legfontosabb tanulság, amit levonhattunk, hogy nem minden iskola és háztartás tudott egyformán átállni digitálisra. A szülőknek a munkát össze kellett egyeztetni a digitális órarenddel, sokan kevésbé tudnak segíteni gyermeküknek a tanulásban. Így sok helyen lemaradást okozott a távoktatás, és a már meglévő intézmények közötti különbségek is jobban kiélezőtek. Sok olyan weboldal, applikáció van, ahol a gyakorlóanyagok ingyen elérhetővé váltak, nemcsak játékos tananyagfeldolgozásra, hanem magyarázatra is (pl: Matek Oázis, OkosDoboz).

 

(Németh Máté)