Az online vásárlás sok ember számára kecsegtetően hangozhat; nincs sorban állás, se emberek, egyszerűen elintézhetjük akár egy kényelmes fotelből is a karácsonyi ajándékvásárlást is. De mégis mire érdemes figyelni az élénk színek, reklámok és a számtalan ajánlat fényében? Ezúttal ebben volt segítségünkre Balogh László, a Pénzügyminisztérium pénzügypolitikáért felelős államtitkára, akinek a tanácsait foglaljuk össze nektek
Tény, hogy ha online vásárolunk, több pénzt költünk el, mintha egyszerűen besétálnánk az üzletbe. Sokan viszont nincsenek tisztában az online vásárlás esetleges veszélyeivel, és azzal, hogy mit kell tenni akkor, ha az adott termék hibásan, vagy esetleg egyáltalán nem is érkezik meg.
Az internetes vásárlási felületeket 3 képzeletbeli szekcióra lehet elkülöníteni: a magyar webáruházak, amik Magyarországról szállítanak és itt is van a székhelyük, az Európai Unión belül működő oldalak, valamint az úgynevezett harmadik országokból szállító webhelyek. Biztonsági szempontból az első kettő a legalkalmasabb, ugyanis ezek az ismertebb oldalak fel vannak készülve az esetleges reklamációkra, termékcserékre, visszaküldésekre. Nem hagyható figyelmen kívül az sem, hogyha Magyarországról, illetve Európai Uniós országokból rendelünk, a szigorú fogyasztóvédelmi szabályzatoknak köszönhetően könnyen orvosolni lehet az esetlegesen felmerülő problémákat az Európai Fogyasztóvédelmi Központon keresztül.
Ha viszont külföldi oldalt választunk, érdemes olyan nyelvtudással rendelkeznünk, amivel képesek vagyunk megérteni és értelmezni az általános szerződési és szállítási feltételeket.
A harmadik típusú országokból való rendelés ebben az évben megváltozott, ezért fontos hangsúlyozni, hisz a gyakorlatlan online vásárlók elfelejthetik: 2021 júniusától minden Európai Unión kívüli országból érkezett termék vám- és áfaköteles, ami jelentős összegeket adhat hozzá az eredetileg kedvező árakhoz. A távol-keleti oldalak egy része ezt a plusz költséget úgy próbálja kiküszöbölni, hogy lehetőséget adnak a szállító európai raktárából való rendelésre, de a garanciát vagy a visszaküldést sok esetben így sem tudják vállalni. A Covid miatt pedig a többnapos, vámvizsgálati idővel egybekötött szállítás – főleg a messziről behozott csomagoknál – kiszámíthatatlanná válhat. Nem mellesleg itt a legbizonytalanabb a reklamáció vagy a visszaküldés lehetősége is, ugyanis a távol-keleti országok esetében alig, vagy szinte nincsenek is számunkra érvényesíthető fogyasztóvédelmi szabályok. Nem ritka például az, hogyha vissza is tudnánk küldeni a hibás terméket, az többe kerülne, mint amennyit alapesetben kifizettünk érte.
Ha kiválasztottuk már a weboldalt, ahonnan rendelni szeretnénk, érdemes utánajárni, mennyire biztonságos. Erre sok lehetőségünk van. Nézzük meg, hogy az adott oldal hova van bejegyezve, ugyanis lehet egy weboldalnak „.hu” a végződése, viszont közel sem biztos, hogy a telephelye is Magyarországon van. Kérdezzünk körbe fórumokon, nézzük meg az értékeléseket, véleményeket! Ha még ezek után is maradt bennünk kétség, keressük fel a kormány fogyasztóvédelmi portálját („jogsértő oldalak”), ahol több mint 500 olyan internetes áruház van feltüntetve, amik az utóbbi időben súlyos fogyasztóvédelmi szabálysértést követtek el. Amennyiben itt nem találjuk az adott oldalt, ahonnan rendelni szeretnénk, akkor nagy valószínűséggel biztonságos.
Az internetes vásárlás napjainkban már elég biztonságos ahhoz, hogy magabiztosan tudjunk vásárolni online is. A gyakorlottabb netes vásárlók már tudják, hogy egy webáruház körülbelül milyen adatokat szokott elkérni, viszont nem árt erre is maximálisan odafigyelni. Ezeket az adatokat 2 részre lehet bontani. Az egyik csoport azok az információk, amiket maga az internetes oldal igényelhet. Ezek a szállításhoz nélkülözhetetlen információk – ilyen a név, a lakhely és a postázási cím, valamint az e-mail cím, a telefonszámot sok esetben már nem is kérik. Ezután következik a második rész, azaz a fizetés. Ha kártyás fizetést választunk, akkor az oldal átirányít minket egy fizetési – rendszerint banki – felületre. Ha az oldal, ahonnan rendelni szeretnénk – azaz nem a banki felület! – is kér el banki adatokat (például a bankkártya PIN kódját, jelszavakat), azonnal szakítsuk meg a vásárlást! Banki információt ugyanis csak a sokszorosan védett banki felületnek áll jogában kérni.
Nagy értékű rendelések, de első rendelés esetén is célszerű utánvételes fizetést választanunk. Ma már a legtöbb futárnál kártyával is lehet fizetni, amikor már valóban leszállították a rendelésünket, így ha gond adódna, nem kell a pénzünk után is futni.
Abban az esetben, ha bármi oknál fogva vissza akarjuk küldeni a terméket, 14 nap áll a rendelkezésünkre, hogy ezt indoklás nélkül megtegyük. Ez a szabály viszont csak a magyarországi és az EU-s rendelésekre vonatkozik. Ha a rendelt termék eleve meg sem érkezik, a bankoknál található egy úgynevezett „Charge back” funkció, ahol bejelenthetjük, ha a számlánkról ellenszolgáltatás nélkül vontak le pénzt. Ezt a bank felülvizsgálja, és heteken belül visszadhatja nekünk a pénzünket.
Mint az életünk más területénél is, a vásárlásainknál is fontos a tudatosság. Csak akkor rendeljünk online felületekről, ha helyben egyáltalán nem kapható az, amit keresünk, így a környezetünket is védeni tudjuk. Amennyiben mégis ezt választjuk, érdemes az ár-összehasonlító oldalak segítségét kérnünk. Sokszor ugyanis gyanúra adhat okot, ha egy termék túlságosan olcsó, vagy éppen drága.
A rögtönzésen alapuló impulzív vásárlásokat érdemes elkerülnünk, így megakadályozhatjuk a kellemetlenségeket, vagy hogy kifussunk az ajándékokra szánt keretből. Karácsonykor is fontos az egész évben sokat emlegetett tudatosság, takarékosság és tervezés, így nem kerülünk nehéz helyzetbe, miközben a szeretteinknek igyekszünk örömet szerezni. Sokat segít, ha előzetesen listát írunk, és az alapján válogatunk, és figyeljük az akciókat is. Hiszen az ünnep nem az ajándékok pénzbeli értékéről szól, hanem a szeretteinkről és az örömszerzésről.
(Bálint Boglárka, Hegyi Vivi)