Posztözön – a közösségi oldalak története

A közösségi oldalak ma már az életünk minden területén jelen vannak. „Posztolok egyet Facebookra!”; „Várj, ezt hadd fotózzam le Instára!”; „Ezt ki kell twittelnem”… mondatok amik ma már minden nap elhangzanak. De vajon mitől és hogyan lettek ilyen sikeresek? Milyen elődjeik voltak? Melyek azok a közösségi oldalak, amelyek a süllyesztőben végezték az idők folyamán?

Myspace – ahol a zene kötött össze

A Myspace-t egy amerikai cég, az Intermix Media (korábbi nevén eUniverse) indította el 2003-ban. Az első felhasználók eUniverse alkalmazottak voltak. 2005-ben megvásárolta a New Corporation 580 millió dollárért, és az oldal elindult a siker felé: 2006-ben az oldal lett a legtöbbet látogatott oldal az USA-ban, maga mögött hagyva Googlet. Az oldal profilja a zene közös szeretete volt, és az, hogy a feltörekvő zenészeknek legyen egy platformja az új zenéik megjelentetésére. A MySpace volt a hely, ahol a művészek közvetlenül tudtak kapcsolódni a rajongóikhoz. A felhasználók lejátszási listákat készíthettek, beszélgethettek egymással és a zenészekkel és kifejezhették rajongásukat egy-egy énekes vagy banda iránt. 2008-ban a Facebook megjelenése szakította félbe az oldal sikertörténetét, habár 2015-ig még havi 50,6 millió látogatója volt világszerte.

Facebook – az amerikai sikertörténet

A közösségi oldalak alfája és omegája (?) A szintén 2003-ban indult oldalt Mark Zuckerberg, egy Harvardon tanuló amerikai srác fejéből pottyant ki, amikor azon gondolkozott, hogyan lehetne az egyetemi tanulókat közelebb hozni egymáshoz. Az eredetileg thefacebook.com néven futó oldal elképesztő gyorsasággal tett hatalmas népszerűségre, először az egyetemen, majd később az egész országban és az országon kívül.

Így nézett ki először a Facebook.
Az alapító, Mark Zuckerberg profilja, még a hőskorban.

2012-ben az oldal elérte az 1 milliárdos felhasználószámot. Érdekes, hogy ma már – valószínűleg az oldal adatlopási botrányainak és a megnövekedett számú idősebb felhasználóknak köszönhetően – a Facebook nem az amerikai fiatalok elsőszámú közösségi oldala, sokan már inkább az Instagramot vagy a Twittert választják helyette. A Facebook alapításáról 2010-ben filmet készítettek Social Network – A közösségi háló címen.

IWiW- a magyar sikertörténet

Az IWiW egy magyar közösségi oldal volt, egyike a világ első social media platformjainak. Az oldal 2002-ben Wiw néven indult el, és 2005 és 2010 között a leglátogatottabb oldal volt Magyarországon. Neve az international who is who szavak rövidítéséből származik. Az oldalra először csak meghívásos alapon lehetett regisztrálni, ezt később eltörölték. A közösségi oldal funkciói nagyon hasonlítottak a Facebook-éra, profilt hozhattunk létre, megkereshettük az ismerőseinket és beszélgethettünk velük. Végül az oldal 2014-ben állt le, miután már nem volt nyereséges.

Instagram – ha a képek beszélni tudnának…

Az alkalmazást 2010 októberében két amerikai fiatalember, Kevin Systrom és Mike Krieger készítette és az app nagyon gyorsan népszerűvé vált: 2013-ban már több mint 100 millió felhasználóval rendelkezett. Rövid idő alatt elért népszerűségét annak is köszönhette, hogy a felület egyszerűen kezelhető és bárki könnyen egyedi képeket kreálhat vele. Eredetileg az Instagram csak IOS eszközökre volt elérhető, de 2012-ben az app megnyitotta kapuit az Android felhasználók előtt is. Végül 2012-ben Mark Zuckerberg vásárolta meg az alkalmazást 1 milliárd dollárért.

Az Instagram logóinak története

A 2019-es statisztikák szerint a felhaználók több mint 71%-a 35 év alatti. 2016-ban jelent meg az Instagram Stories, amely talán az app legnagyobb újítása volt: a felhasználók képeket és rövid videókat tudtak megosztani, amelyek eltűntek 24 óra elteltével. Ez a funkció gyakorlatilag megegyezik egy másik közösségi oldal, a Snapchat fő funkciójával; ezért sokan támadtak az appot.

Twitter – blogbejegyzés 280 karakterben

A 2006 márciusában debütáló Twitter nevének jelentése: madárcsicsergés. Az oldalon megjelenő posztok (tweetek) karakterlimitje 280, így aki hosszasan szeretne értekezni valamiről, a Twitter nem az ő platformja. Valószínűleg ebben rejlik az oldal sikere: rövid gyors posztok, amelyeket könnyű befogadni. A legtöbb tweet nagy szociális eseményekkor, elnökválasztáskor, sporteseményeknél és filmbemutatóknál születik.

TikTok

A TikTok egy kínai videómegosztó platform, amely 2017-ben jelent meg, de a sikert akkor érte el, amikor 2018 agusztusában magába olvasztotta a több mint 10 millió felhasználós musical.ly-t. Így sokkal nagyobb közönséghez tudott eljutni, és ma már a legtöbbször letöltött applikáció az App Store-ban és a Google Play Áruházban.

A TikTok egyesült a Musical.ly-vel

Az alkalmazásban maximum egy perces videókat lehet megosztani a nagyközönséggel, amelynek témája terjedhet a táncos videókon át a lip-syc-elésen keresztül a vicces, komikus videókig. A TikTok rengeteg trendet elindított az évek alatt, és nagy hatással van a popkultúrára a mai napig.

(Vadász Viola)