Harry Potter CLUEDO: A klasszikus rejtélyek játéka
Ezt a társasjátékot minimum hárman, maximum öten játszhatják. Rendkívül alkalmas tehát egy jó kis barátok közötti vagy családi társasjátékpartira. A játék során mindannyian egy Harry Potter-karakter bőrébe bújunk, és egy rejtélyes nyomozás közepette megpróbáljuk kideríteni, hogy az adott bűntényben ki a gyilkos, hol követte el a gyilkosságot, és milyen eszközzel vagy varázslattal tette ezt. A játék során izgalomban, rejtélyekben nem fogunk hiányt szenvedni.
A színes és misztikus játéktáblán 9 helyszín található, melyek között a játékosok közlekedhetnek: már ha minden ajtó nyitva áll. A másik módja a táblán való „ugrálásnak” a hop-por zsetonok használata, melyek elrepítenek bennünket egyik kandallóból a másikba, biztosítva a gyors és akadálymentes közlekedést: már ha minden kandalló ég. A játéktábla a játék kezdete előtt összeszerelést igényel, amikor is négy forgó kerék kerül az aljára (minden táblanegyedbe egy), és ezt a sorra kerüléskor minden játékos megforgatja, és ez fogja meghatározni, hogy az ajtó nyitva, avagy zárva lesz-e, a kandalló pedig égni fog-e vagy sem. Akár még a Sötét jegy is megjelenhet, ami sok balszerencsét hordoz magával. Sohasem tudhatjuk előre, hogy mi fog történni, ezért egy pillanat alatt dőlhet össze az előre megalkotott tervünk.
A játék során éberségre és folyamatos figyelemre van szükség, hiszen játékostársaink cselekedeteiből is sok mindenre rájöhetünk. Minden játékosnak van egy jegyzetlapja, melyen fel vannak tüntetve a gyanúsítottak, akik végrehajthatták a gyilkosságot (ezek a Harry Potter szereplői közül a „gonosz” karakterek), a lehetséges helyszínek (a játéktábla helyszínei), valamint tárgyak/varázsigék is, melyek segítségével hajtották végre az adott bűntényt. Ezek közül kell kitalálnunk, hogy mik az adott bűntény körülményei. Azokat, amelyekről kiderítettük, hogy biztos nem lehetnek azok, kizárjuk a további nyomozásból. Így egyre kevesebb és kevesebb lesz a lehetőség, míg végül szemünk elé tárul a végső megoldás. De ha lankadt a figyelmünk a játék során, lehet, hogy hibás következtetéseket vonunk le, és így rossz megoldásra találunk. Ez majd kiderül a végső leleplezésnél!
A játékban segítségek és nehezítések kísérik előrehaladásunkat vagy éppen hátráltatják további játékunkat. Ezeket a Segítő kártyák, valamint a Sötét pakli kártyái testesítik meg. A Segítő kártyák között szövetségesekre lelhetünk vagy éppen minket segítő tárgyakra találhatunk, esetleg a Sötét pakli elemeit hatástalanító varázsigére bukkanhatunk. A Sötét pakli minden lapján található egy sötét esemény, aminek következtében kevés vagy akár nagyon sok hop-port is veszíthetünk, ami megnehezíti a játékunkat. Vajon mi fog történni?
A játék végén azok a játékosok, akik már rájöttek a bűntény körülményeire, megpróbálnak minél gyorsabban eljutni az Odúba, a játéktábla tizedik helyszínére. Nem tudhatjuk, hogy játékostársaink közül ki jött már rá a megoldásra, és meglepetésként érhet minket, amikor hirtelen valaki az Odúba rohan. Lehet, hogy mi még meg sem találtuk a megoldást. Az Odúba elsőként jutott játékos vádat emelhet az általa gyanúsítottra, és ha helyes volt a következtetése, megnyerte a játékot. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy rosszul nyomozott és nem helyes a megoldása. Ilyenkor kiesett a játékból, tehát nem léphet, és nem is nyerhet már. Tehát mindig fontoljuk meg, hogy mit cselekszünk, és csak akkor menjünk az Odúba, ha biztosak vagyunk a nyomozás helyességében! Legyünk jó nyomozók!
Blitz: Ki a legszemfülesebb és a leggyorsabb?
Ezt a társasjátékot 2-8 játékos játszhatja. Játékszabályának elolvasása és értelmezése könnyebb és kevésbé komplikált, mint az előző játéknál, és a játékideje is rövidebb, de a játék ugyanolyan izgalmakkal jár, csak ezeket másként szolgáltatja számunkra. Itt a villámgyors reakciókészség lesz a meghatározó, valamint a gyors gondolkodás. Családunkkal, barátainkkal is kipróbálhatjuk. Vajon ki lesz a leggyorsabb?
A játékban 5 tárgy található: fehér szellem, piros fotel, zöld üveg, kék könyv, valamint szürke egér. Ezeknek nagy szerepük van a játékban, az elején úgy helyezzük el őket, hogy mindenki elérje. Emellett vannak kártyák is, amelyeken ezek a tárgyak szerepelnek bizonyos kombinációkban (pl. fotelban ülő szellem). A kártyákat összekeverve és lefordítva rakjuk az 5 tárgy mellé, szintén mindenki számára könnyen elérhető és látható pozícióban.
A játék során minden körben felfordítjuk a pakli legfelső lapját. Megfigyeljük a képet, és egy olyan tárgyat keresünk, amelyen a tárgy színe stimmel a valódi színével (pl.: piros fotel, vagyis csak a piros szín a megfelelő). Aki a leggyorsabban észrevette ezt, az felemeli a piros fotelt az 5 tárgy közül. Az övé lesz ez a kártya. De egyáltalán nem ilyen egyszerű a dolgunk: van olyan kártya is, melyen egyik tárgy színe sem egyezik a valódi színével (pl.: piros fotel helyett fehér fotel, valamint zöld üveg helyett kék üveg szerepel rajta). Ilyenkor azt a tárgyat kell felemelni az 5 közül, amelyik nem szerepel a képen, és a színe sem. Jelen esetben ez a szürke egér lesz a megfelelő, hiszen sem szürke, sem egér nem szerepel a képen. Na ez már bonyolultabb! Ha valaki rossz tárgyat emel fel, azé már nem lehet a kártya, és a többieknek esélyük nyílik a jó tárgy felemelésére, és ezáltal a kártya megszerzésére. A játékba kellőképpen bele lehet zavarodni, de a legszemfülesebbek nyerhetnek! Végül az győz, akinek a legtöbb kártyát sikerült összegyűjtenie.
(Székely-Simon Zsófia, legSZERBb, Szerb Antal Gimnázium, Budapest)