Ő is onnan rendelt – akkor én miért ne?

Számos online piactér hódította már meg az egész világot, például az Amazon, eBay vagy az AliExpress, a Facebook Marketplace-ről már nem is beszélve. Mivel mind nagy népszerűségnek örvend, az emberek bátran megbíznak bennük. Hisz kiben merülne fel a gyanú, ha minden ismerőse rendel onnan? Ám ez sem fekete vagy fehér. Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő avatott be minket a részletekbe.

Az online piactereken is megvan az a kockázat, mint a webvásárlások kapcsán bármikor. Főleg azért, mert ezeknél a nagy piactereknél fizikailag is egyre inkább eltávolodunk attól a ponttól, ahol a megvásárolható árucikkek a „piacra” kerülnek, így egyre több körülményre kell figyelnünk. Ütközhetünk például nyelvi akadályokba, mert ahhoz, hogy megismerjük az alapinformációkat, szabályzatokat és leírásokat kellene részletesen átböngésznünk, melyek többnyire csak angolul, vagy más idegen nyelven érhetők el számunkra, holott ezekből derül ki, hogy milyen módon, milyen technikával, milyen feltételekkel adja el nekünk a terméket a kereskedő.

Az emberek nagy többsége az általános szerződési feltételeket magyar lapokon se olvassa el, de míg itthon legtöbbször azt kapjuk, amire számítunk, és ha nem, legalább az anyanyelvünkön vitázhatunk az eladóval, a külföldről való rendelés esetén ez korántsem ennyire egyértelmű. Minden ország más és más törvényeket hoz a kereskedelem területén is, ezért a szerződési feltételek alapos tanulmányozása itt különösen fontos! Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő nem győzi hangsúlyozni, hogy mindig nézzünk utána a feltételeknek és az eladónak – itthon is, de külföldön különösen. Enélkül a külföldről rendeléskor könnyen meglepődhetünk azon, hogy a megvásárolt árucikk egészen más formában érkezik meg hozzánk, mint amire számítunk, viszont nem lehet ugyanúgy elállni a szerződéstől, mint itthon. Fontos megjegyezni, hogy ha az Európai Unión kívülről rendelünk, akkor a 14 napos elállási jog, azaz a visszaküldési jog már nem él!

Mit értünk meglepetésen? Például lehet, hogy azt látod egy amerikai vagy kínai webshopban, hogy 30 napig visszaküldheted hozzájuk a terméket, de ha mondjuk ez csakis eredeti, érintetlen csomagolású, használatlan termékekre vonatkozik, akkor ismét megkerülhetetlen akadályokba ütközünk, hisz nyilván kibontjuk a csomagot. Európában ebben a 14 napos időszakban ki is lehet próbálni a terméket. Még a legnépszerűbb online piacterek – beleértve az Amazont, az eBayt, vagy akár az AliExpresst – sem európai feltételek szerint működnek, ezért erre érdemes mindig odafigyelni. Szerencsére többségben vannak az olyan cégek, akik a megbízhatóságra és a vásárlói elégedettségre törekednek, ezért korrektek a vevőkkel szemben, és szem előtt tartják az ő érdeküket is – tudtuk meg Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértőtől.

Az online piacterek másik nagy sajátossága, hogy mint az a nevükből is kiderül, ezek tényleges virtuális piacok, ezért a működésük is hasonló. Kicsit úgy is kell elképzelni, mint egy piacot vagy üzletházat bármelyik nagy- vagy kisvárosban, ahol a kofák árulják a zöldséget-gyümölcsöt. A piacnak, az épületnek van egy üzemeltetője, aki lehet, hogy takaríttatja is azt, és van biztonsági személyzet, beszed valamennyi bérleti díjat az eladóktól, hogy árulhassanak a saját asztaluknál, de neki a boltokhoz nincs köze. Tehát hiába keresnénk meg egy ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek), formanyomtatványt az Amazon, eBay vagy Magyarországon például az eMag marketplace oldalakon, mert az értékesítés pontos feltételei az egyéni, kis boltokban találhatóak meg. „A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kis vállalkozóknak ezen a téren szabad kezet adnak a nagy üzemeltetők, így az adott ország szabályrendszerén belül szinte teljes mértékig ők döntik el, hogy milyen feltételeket szabnak a vásárlóknak, hogyan döntenek az elállási jogról, a szavatosságról és a visszaküldésről” – mondta el Siklósi Máté a DUE Tallózónak. Persze vannak kötelező szabályok, melyeket el kell fogadniuk a vállalkozóknak, azonban sajnos nagyon ritkán ellenőrzik őket, hogy ténylegesen betartják-e azokat. A legtöbb ember a nagy nevekben bízik meg, és sokszor fel sem merül bennük a gyanú, hogy akár az Amazonon belül is előfordulhat hamis ajánlat, holott bárki beléphet ezekre az oldalakra, és árulhatja a saját cikkeit. Évek óta harcolnak azért a vásárlók jogait védő intézmények, hogy szigorúbban vegyék a nagy online piacterek az ellenőrzéseket, és jobban kiszűrjék a kártékony vállalkozásokat rendszerükből.

Nem is az a kérdés, hogy emberek tömegei miért használják ezeket a nem is egyértelműen biztonságos vásárlási felületeket, hanem sokkal inkább az, hogy a cégek miért teszik ezt. Egy kezdő vállalkozó, aki webshopot indít, százszor könnyebben jut vásárlókhoz, ha kihasználja a nagy márkanevek reklámkampányait, hiszen világszerte bárki pár kattintással rábukkanhat a kínálatára. Így nem kell külön bajlódni a saját felülete szerkesztésével, pénzt költeni a reklámra, a brandépítésre, a vásárlói bizalom elnyerésére. Így mondhatjuk, hogy a fogyasztók sokszor nem is tudják, kitől vásárolnak. Vegyünk példának egy televíziós reklámot, ahol óriási betűkkel tárul elénk az eMag márkajelzés, de csak a képernyő alján apró betűkkel olvasható az árucikk valódi származása. Vajon hányan olvassák el, mielőtt a telefonhoz nyúlnak? És hányan olvassák el, amikor a neten böngészve rendelnek abban a hiszemben, hogy ők az eMagtól vásárolnak?

Sokan úgy gondolják, hogy a fizetési mód megválasztásával megtarthatják az irányítást a vásárlás felett. Ebben is két álláspont van. Az egyik szerint az utánvétel a legbiztonságosabb, mikor megnézték, megérintették a terméket, készpénzben kifizetik azt, és kész is. De valójában nem szokták az emberek kikapni a futár kezéből a csomagot, hogy egyből ki is bontsák, így ők is csak később tudják meg, pontosan mit fizettek ki, és a pénzvisszatérítés ebben az esetben még nehezebb. Ellenben, ha bankkártyával fizetnek, ott van az ún. „charge back” szolgáltatás, mely felmerülő gond esetén bizonyos esetekben lehetővé teszi, hogy a vevő visszaigényelje pénzét a csomag átvétele után is. Persze megfelelő indokkal, bizonyos határidőn belül. Egyedi webáruházak esetén segítségünkre lehet a fizetéssel kapcsolatos kérdés eldöntésében, ha egy-egy bank hozzájárul az oldalon történő bankkártyás tranzakcióhoz, mert akkor biztosak lehetünk a vásárlás hitelességében – adott tippeket Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő.

Összefoglalva: legyünk mindig nagyon körültekintők, és főleg nagyobb összegű vásárlás esetén jól gondoljuk meg, hogy kinek adunk ki pénzt a kezünkből. Mindig olvassuk el a szerződéseket, és ne arra figyeljünk, hogy mi milyen kiskaput találunk, amit a javunkra fordíthatunk, hanem keressük meg azokat, melyeket esetleg ellenünk használhatnak fel. És mindig olvassuk el a felhasználói tapasztalatokat, értékeléseket is!

(Bogdán Noémi)

 

A cikk elkészítését az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében