Egy jó film egy jó ötlettel kezdődik

Szeretnél, egy filmet készíteni, de nem tudod, hogy hol kezd? Ebben a cikkben megtanítom neked a filmművészet első és legfontosabb lépését: Az ötleted megvalósításának folyamatát. Ám ez nem minden! Minden héten egy lépéssel előrébb megyünk, mindaddig, amíg el nem jutunk kirobbanóan jó filmed megvalósításához. Olvass, és tegyük a filmed Bombasztikussá!

Mielőtt elkezdenéd eszeveszett módon megkeresni a kamerád és embereket parancsolni elé, először nyugodj le, csücsülj le Bomba úr irománya elé és olvass. Nem fogod megbánni. Mielőtt bármibe is belekezdünk szükségünk van…EGY JÓL ÁTGONDOLT ÖTLETRE. Miről fog szólni a filmed? Kik lesznek a karakterek? Milyen lesz a személyiségük? Mi a kedvenc kajájuk? Mi idegesíti föl őket annyira, hogy az idegbajtól felrobbantja a barátaira a házat?…stb. Amíg ezeket nem jegyzeteled le egy papiruszra addig ne is gondolj arra, hogy bármi sikered lesz filmművészként…kivéve ha YouTube-er vagy. Ők bármire képesek. De mi filmművészek vagyunk, nem vloggerek. Lássunk is hozzá!

Szükséges kellékek

Mielőtt elkezdünk bármit is, gyűjtsd össze a felsorolt kellékeket: minimum 10 db papírlap, egy írószerszám, és természetesen, azt a hatalmas, szőrös, gondolatokkal teli, nyakadra nőtt gömböt. Minél több papírod van annál jobb. A jegyzetfüzet is jó…csak olyan füzet legyen, hogy amikor kitéped a papírt ne tépd ki véletlen az egész füzetet a borítójából. Kell sok sok papír az eleinte jónak hangzó, de mégsem jó ötleteknek, amit agyalás közben, az idegbajtól elárasztva szabadon dobálhatsz ide-oda. Az ajánlott papírszám 50 db. Kellenek papírok azoknak az ötleteknek is, amik tetszenek neked és szívesen megvalósítanál, DE mindig csak egyre szabad koncentrálnod. Több ötletet egyszerre nem lehet megvalósítani hibák nélkül. Ezért azt ajánlom, hogy a több, hibákkal, problémákkal teli ötletek helyett gondolkozz EGY, JÓL ÁTGONDOLT, HIBÁTLAN ÖTLETEN. Rendben, mindent megszereztél? Van papírod, szerszámod és a buksid tele ötletekkel? Akkor itt az idő a következő fázisba lépnünk.

Kezdjünk el agyalni!

Azt gondoltad elkezdünk csak úgy írni? Na-ah! Előbb lazulj egy kicsit. Dőlj hátra, menj sétálni, prank-eld meg a haverod, a lényeg hogy miközben pihensz GONDOLKOZZ AZ ÖTLETEIDEN, ha képes vagy rá, csak egyen. Az agyad jobban működik ha mozogsz egyet. Én például agyalás közben több mint 10-szer körbejárom a házat, vagy csak a szobámban föl-le  járkálok egy dologra koncentrálva: A filmemre. Min is kell gondolkoznunk pontosan?

  • A műfajon
  • a cselekményszálon
  • a helyszínen
  • a karaktereken
  • a történetünk idején
  • És (ez egy nagyon fontos pont) a film mondanivalóján.

    Látod ezt a Majmot? Pontosan ennyire keményen kell agyalnod a filmeden, mint ez a Harambe Rip Off

Azon is érdemes elgondolkozni, hogy milyen közönségnek szánod a filmedet: Tinédzsereknek? Felnőtteknek? Időseknek? Esetleg egy mese történetet szeretnél elmesélni fiatalabb korosztálynak? A döntés rajtad áll. Lehet többféle közönségnek szánni a filmed, de hidd el, ha kezdő filmművész vagy az nagyon megmunkáló lesz. Minden közönségnek más a nyelvezete. Ha például tinédzser vagy, akkor az elkészült filmed leginkább a tini korosztályt fogja érinteni, hiába is próbáltál a felnőtteknek készíteni mondjuk egy szórakoztató komédiát. Amit ajánlani tudok neked az az, hogy inkább válaszd a saját korosztályod közönségnek. Sokkal gyorsabban és egyszerűbben fognak hullani a gondolatok a fejedbe. Na! Van egy filmötleted? Akkor siess a papírokhoz, mielőtt elfelejted, mivel most ugrunk az izgalmas részhez:

Írjuk le az ötletet!

Na de várjunk csak. Milyen formában írjam le az ötletem? Ha ez a kérdés megállít abban, hogy elkezdj írni azonnal, amint leültél az asztalodhoz, akkor én szívesen válaszolok neked, hogy megkönnyítsem a dolgod. Köhm…KI A FENÉT ÉRDEKEL?! A LÉNYEG HOGY ÍRJ! Egy formában leszel képes leírni amúgy is: A sajátodban, hiszen te neked kell értened, hogy mit írtál a papírra. Hogy mit is kell leírnod rá az teljesen más kérdés.

  • Készíts vázlatot a karakterek tulajdonságairól. Egyeblőre elég annyit leírnod, hogy egyik félen a jó, másik félen a rossz. Jegyzeteld le az összes karakter nevét és csinálj ábrát a közöttük lévő kapcsolatokról. Például van egy főszereplőnk…mondjuk…Szilárd, A Nagy. Van két mellékszereplő, Mek Dáneldz és Koka Kola, akikkel baráti kapcsolatban van és van egy olyan szereplő, akivel nagy ellenállásban áll. Hívjuk úgy, hogy…Fogyó Gyogyó. Segít az is ha használsz különböző színeket a tulajdonságok és kapcsolatok összekötéséhez (pl. barát: zöld vonal/nyíl, ellenség: piros vonal/nyíl).
Itt egy példa ábra, hogy ne kelljen szenvedned az ábra kitalálásával…köhm…szívesen.
  • Amit még fontos papírra vetned az a filmed műfaja/genre-ja. Nagyon fontos hogy tudd a film genre tulajdonságait is. Ha te egy drámát szeretnél írni, de a legtöbb jelenet amit előre kigondoltál magadnak inkább vicces, megnevettető minthogy komoly hangvételű, elgondolkodtató, drámai, akkor inkább változtasd meg a műfajt komédiára. Minden műfajnak meg van a saját „esszenciája”, amit ha nem tartasz be, a filmed elég zavarossá, érthetetlenné válik. Ha kell írok róla egy cikket, de nagyon egyszerű rákeresni és találni infót róla neten, hisz ez egy alap és rendkívül egyszerűen betartható törvény a filmművészetben.

  • A következő a helyszín. Minél több helyen játszódik a cselekmény, annál jobb. Ha egy helyen folyik a cselekmény, de azon belül több kisebb helyszín (szoba pl.) van ahol a történet leforog, az is teljesen megfelelő. A lényeg, hogy legyenek helyszínek, ahol játszódik a filmed. Legyen egy fő helyszíned és azon belül legyenek kisebb helyszínek, ahol fognak a karaktereid ide-oda járkálni. Azt, hogy mikor és azon a helyen belül hova az még egyelőre nem fontos.
Ha fantasy imádó vagy, sose hagyd ki a mágikus erdőt…mert még a végén megtalállak…tanítani arra, hogy eszedbe jusson 🙂
  • A történetünk idejét is fontos leírnunk. A legegyszerűbb, ha a a jelenbe tesszük a történeted, de az is tök jó, ha csak annyit írsz le, hogy a jövőben vagy a múltban. Az is teljesen megfelelő, ha egyáltalán nincsen meghatározva az idő, tehát semleges. Fantasy filmeknél teljesen jól működik. Ha viszont meg van határozva az idő, akkor jobb ha utána olvasol pár dolognak. Például, ha a múltban játszódik akkor tudnod kell milyen messze vagyunk a jelentől, hogy az a bizonyos helyszín hogy nézhetett ki, milyen eszközöket használtak az emberek akkoriban és stb. Nem lehet egy gladiátor kezére csak úgy órát tenni, nem igaz? Ha a jövőben játszódik a történeted akkor az már sokkal bonyolultabb mivel akkor el kell kezdened megtervezni, hogy szerinted mennyit fejlődhetett évvekkel később a technológia. Minden eszközt, hajót, lényt stb.-t neked kell megterverzned. Ha kezdő filmművész vagy és nem értesz se a különböző speciális effekt szoftverek használatához és nincs egy vasad se olyan emberekre fizetni akik értenek a használatukhoz, akkor azt ajánlom inkább maradj a jelen, és a múlt időszakoknál. Sokkal egyszerűbb megvalósítani őket. A semlegeset sem ajánlhatom, mivel szinte ugyanolyan keményen kell majd dolgoznod a kitalált karaktereken, ruházaton, lényeken, stb.-n, mint a jövőben játszódókon.
„Az idővel nem viccelődünk, mivel az pénz és ha viccelődsz vele…a pénz veszik…”
– Bomba Soma

Készen is vagyunk!

A vázlatunk kész és van egy jól átgondolt ötletünk. Király! Akkor nincs más hátra mint összefoglalni egy rövid vázlatba. Példa:

  • Filmműfaj: Komédia
  • Főszereplő: Szilárd, a Nagy, Mekdáneldz és Koka Kola legjobb barátja
  • Helyszín: Zsír Megye
  • Idő: Semleges
A Kész sokkal jobb, mint a tökéletes!

Jövő héten pedig egyből át is ugrunk a második lépésre: A felvázolásra. Felvázoljuk a cselekményszálat, amit te a buksidban tárolgatsz. Egy hét elég lesz arra, hogy elgondolkozz azon, hogyan mesélnéd el a történetedet másoknak. De ha úgy gondolod, hogy már tudod miről fog szólni, akkor oszd meg az ötletedet másokkal segítségképp. Kérd el a véleményüket. A lényeg, hogy agyalj. Tegyük együtt a filmed Bombasztikussá!

A következő részt itt olvashatod el!

(Bomba Soma Ákos)