Egy app, két szótag és több mint 800 millió felhasználó. Ez a Tiktok, a világ jelenleg egyik leggyorsabban növekvő alkalmazása. De vajon mitől ekkora a népszerűsége, mi az, ami ennyire vonzó egy videómegosztóban? Ennek jártunk utána.
A kínai eredetű TikTok 2018-ban jelent meg a nemzetközi piacon, amikor magába olvasztotta a kiskamaszok körében igen sikeres Musical.ly alkalmazást, viszont igazi népszerűséget 2019 nyarán szerzett. A platformra rövid (15-60 másodperces) videókat tölthetnek fel a felhasználók, amelyek alá különböző hangokat és zenéket lehet bevágni. A korábban főleg 10-14 éves korosztály lassan felhígult, és ma már egészen a harmincasokig találunk felhasználókat, bár a keménymag még mindig a 16-25-ös korosztály. A tartalom minősége együtt nőtt a felhasználók életkorával. Az appot ma már mind formátumában mind humorosságában sokan hasonlítják a Vine-hoz, a sikerapphoz, amely rengeteg híres celebnek (Lele Pons, Liza Koshy) ugródeszkát jelentett, és ami 2017-ben végleg lehúzta a rolót.
Az alkalmazás népszerűsége az algoritmusában rejlik. A Tiktok algoritmusa sokkal jobban kedvez a tartalomkészítőknek, mint az egyéb videómegosztó platformok. Akár egy olyan videó is válhat nagyon népszerűvé, amit a készítője fél éve posztolt, ezen kívül nagyon könnyű felkerülni a For You page-re, az app legfőbb oldalára, ahonnan hatalmas mennyiségű elérést kaphatunk, így még több kedvünk lesz újra és újra tartalmat gyártani. Az algoritmus ezen kívül elképesztően tanulékony, már akár pár percnyi görgetés után remekül kifigyeli az érdeklődési körünket, és annak megfelelő videókat „dobál be”, így elérve, hogy még több időt töltsünk a platformon.
És hogy milyen típusú videók találhatóak meg az oldalon? Humoros videók, tánckihívások, sminktippek, napi vlogok… a lista végtelen, ahány felhasználó, annyi típusú videó. Az aktuális trendek naponta változnak és napról-napra egyre kreatívabbak.
Természetesen, ahogy minden közösségi média platformnak, ennek is megvannak az aktuális sztárjai. A TikTok „királynője” nem más, mint a csupán 16 éves Charlie DeAmelio, akinek cikkünk írásakor több, mint 87 millió követője van az appon. A tiktok sztár már több talkshowban is megfordult, saját sminkkollekciót tudhat magáénak és több világhírű céggel is dolgozott együtt, sőt, azt rebesgetik, hogy még egy róla és a családjáról szóló valóságshow is munkálatban van már.
De vajon miben rejtőzik a TikTok esszenciája? Én, mint büszke TikTok felhasználó azt válaszolnám: Mert az egész egy óriási belsős poén. Aki nincs fent az appon, lemarad egy teljesen másik világról, olyan viccekről, eseményekről, amelyekről sehol máshol nem hallanál. Rendkívül szórakoztató és addiktív alkalmazás, ami rögtön magával ragad, ahogy elkezded használni.
Mostanában a TikTok több újság szalagcímei között is megfordult, ugyanis Donald Trump amerikai elnök megfenyegette a platform készítőit, hogy betiltja az applikációt az USA-ban, ha az kínai kezekben marad, mindezt adatvédelmi problémákra alapozva. Jelenleg a Tiktok jövője még kissé bizonytalan.
(Vadász Viola)