ZsetON (Be)osztó – digitális költségvetés-készítő fiataloknak

A ZsetON pénzügyi teszt és a PÉNZ7 pénzügyi és vállalkozói témahét kapcsán jött létre a ZsetON (Be)osztó fejlesztés, ami kifejezetten a fiatalokat szeretné arra sarkallni, hogy rendszerezzék kiadásaikat és bevételeiket, ezzel erősítve bennük a pénzügyi tudatosságot. Balogh Lászlót, a Pénzügyminisztérium pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkárát kérdeztük a népszerű költségvetéskészítő alkalmazásról. Miért éri meg inkább használni, mint a klasszikus Excel-táblát vagy a „kockás papírt”?

Mi pontosan a ZsetON (Be)osztó alkalmazás?

A ZsetON (Be)osztót a 2021-es PÉNZ7-re fejlesztettük és az okosanapenzzel.hu weboldal aloldalaként működik. Az idei évben az iskolai tematikus hét egyik fő témája a családi pénzügyek és a családi költségvetés készítése volt. Az okosanapenzzel.hu oldalon már eddig is elérhető volt az a családi költségvetéskészítő program, ami ingyenesen letölthető és használható. Azonban ez elég összetett, mert egy egész család bevételeire és kiadásaira lett komponálva. Így sok olyan tétel van benne – pl. személyi jövedelemadó befizetés, hiteltörlesztés –, ami a fiatalokat nem, vagy csak alig érinti. Ezért készítettünk egy leegyszerűsített költségvetés-készítő kalkulátort, más néven zsebpénzkalkulátort kifejezetten a fiataloknak. Ez egy átlagos diák szűkített jövedelemforrásait, valamint költekezéseit tartalmazza, tehát olyan típusú kiadásokat, amik a fiatalok életében a leggyakrabban fordulnak elő, mint a bulik, koncertek, fesztiválok belépőjegyei stb. Tehát a ZsetON (Be)osztó egy testreszabott, leegyszerűsített költségvetés-kalkulátor, ami mindig kéznél van, hiszen okoseszközökre optimalizált. A jövedelmet, így a zsebpénzt, a diákmunka bért, be lehet írni a programba, és hozzá lehet rendelni a tipikus diák kiadásokat. Emellett létre lehet hozni pénzügyi célokat is. Például: „nyárra érdemes volna lecserélni a kerékpárt, mert már 5 éve koptatom”. A program összesítéseket is készít, amik remekül szembesítenek azzal, mire is ment el a pénzünk, megmutatja: hol lehetne esetleg spórolni.

Miért éri meg használni a ZsetON (Be)osztót, mivel nyújt többet, mint egy jegyzetfüzet?

Nem jobb, más. Digitális. Ugyanezt kockásfüzettel is el lehet végezni, de nem a forma a lényeg. Ez az alkalmazás egy praktikus segítség. Egy füzet elkallódhat, ott mindig be kell rajzolni az oszlopokat, vagy vinni kell magammal, vagy megjegyezni, hogy otthon mit kell majd beírni. Ennél a digitális megoldásnál a rubrikák kéznél vannak, csak a számokat kell beírni. Ráadásul a program megrajzolja majd a grafikont, hogy milyen költségtípusok milyen arányban jelentek meg. Készen kínálja magát a XXI. századnak megfelelő formában. Kényelmesebb, mindig kéznél van, és jobban megőrződik hónapról hónapra, akár évről évre. A felhasználó látja, hogyan fejlődött, kiderül, hogy tudott-e spórolni, hogy tudta-e okosabban beosztani és elkölteni azt a pénzét, mint az előző hónapban. Sok mindent ki is számol helyettünk.

Miért épp a fiatalokat célozza? Ha valaki úszni tanul, az mindig egyszerűbb, ha minél fiatalabb korban kezdi el. Minél később kezdi valaki az úszástanulást, annál nehezebben megy. Ilyen a pénzügyi tervezés is. Ezt sem lehet elég korán elkezdeni.

Van erre egy másik példám is: Kínában hagyomány a családokban, hogy amikor hó elején megjön a fizetés, akkor a felét egyből félre is teszik tartaléknak. A másik feléből kell élni és gazdálkodni. A tartalékba tett összeget majd később eldöntik, hogy mire használják. De az elsődleges cél az, hogy tartalékolok, puffert építek. És ez így helyes. Legyen mindig tartalékunk a váratlan kiadásokra, és legyenek előremutatóbb céljaink, amire fel akarjuk használni a megtakarításunkat.

Azokat, akikhez nem jut el egy ilyen digitális fejlesztés, mint a ZsetON (Be)osztó, őket milyen módon tudják segíteni, vagy megszólítani?

Először is a hátrányos helyzetű fiatalok is egyre nagyobb arányban járnak rendesen iskolába, azaz a tematikus hét hozzájuk is eljut, ha az intézmény, ahol tanulnak, csatlakozott a PÉNZ7-hez.

A ZsetON pénzkalkulátort mobilon is lehet használni, így bárki tudja alkalmazni, hiszen 14 év felett szinte már mindenki rendelkezik mobiltelefonnal. 2021-ben akkor tudjuk legszemléletesebben elmagyarázni a fiataloknak a zsebpénzbeosztás fontosságát, ha ezt a 21. század eszközeinek segítségül hívásával, digitális formában tesszük. Egyébként meglepő, de tény, hogy a legszegényebb afrikai országokban is azt tapasztalják a szakemberek, ott például előbb volt széleskörű mobilbankos fizetés, mint netbankos, mivel mobiltelefonnal ott is szinte mindenki rendelkezik, de számítógépe viszont még keveseknek van.

Miért fontos, hogy már a diákok is rendszerezzék a bevételeiket és a kiadásaikat?

Szerintem ebből a szempontból a hozzáállás, a magatartás, az attitűd a lényeges. Az lenne a cél, hogy minél többen nőjenek úgy fel, hogy tudják, a pénz csak a mesében terem a fán. A való életben azért keményen meg kell dolgozni. Ezt a pénzt nagyon nem mindegy, hogy hogyan költjük el. A pénznek legyen becsülete. Fiatalon kell rögzülnie az igénynek, hogy a pénzügyeinket rendszerezve átlássuk. Aki kicsiben elkezdi tervezni a kiadásait, ő bizony felnőtt korában sem fog belefutni nem várt kellemetlen pénzügyi helyzetekbe, pénzügyi csapdákba. Nyilván kis dolgokkal kell kezdeni: egy focilabdával, biciklivel, fényképezőgéppel, aztán majd jöhet az autó, a lakás, a családalapítás. Kell szórakozni is, de nem jó, ha minden pénzemet erre fordítom. Hiszen rengeteg egyéb szükségletünk, és ebből következően rengeteg más fontos kiadásunk is van. Gondolni kell arra, hogy mi lesz egy hónap múlva, mi lesz egy év múlva, és mi lesz tíz év múlva. Ez nyilván akkor válik igazán fontossá, ha valaki kilép a nagybetűs életbe. Ilyenkor már olyan felelős döntéseken kell gondolkodni, mint a családalapítás. Ha valaki a pénzügyi tervezést csak 24-25 éves korában kezdi el, akkor valószínűleg jóval gyengébb startot tud venni, mint aki ezzel a szemlélettel, gondolkodásmóddal él már 14-16 éves korától.

(VD)

A cikket a Pénzügyminisztérium támogatja