Hogyan ne kerüljünk bajba és mit csináljuk, ha mégis megtörtént? Erről beszélgettünk Gratzer-Sövényházy Edit rendőr ezredes asszonnyal, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács Titkárságának főosztályvezetőjével.
Mit csinál a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács?
Az NBT nagyon sok és érdekes dologgal foglalkozik. Pályázatokat támogat és modern kommunikációs anyagokat és oktatófilmeket csinál. Kétévente intézkedési tervet készít. Négy fő stratégiai célunk van. Az egyik a településbiztonság: az önkormányzatoknak segítünk a bűnmegelőzés építészeti eszközeivel biztonságos közösségi tereket létrehozni, ahol senkit nem ér bűncselekmény. A másik a gyermek- és ifjúságvédelem: bűnmegelőzési továbbképzéseket tartunk tanároknak, sajnos a bűnmegelőzést nem tanítják az iskolákban, pedig szerintem nagyon fontos lenne. A harmadik az áldozattá válás elkerülése: vagyonvédelem és bűncselekmény-megelőzés. A negyedik cél pedig a bűnismétlés megelőzése: ez egy reintegrációs program.
A fogvatartottakat segítjük és oktatjuk, hogy később, a szabadulásuk után integrálódni tudjanak a társadalomba. Például jobb agyféltekés rajzórát tartanak nekik. A fogvatartottak rajzolnak, ami elképesztően jó stresszlevezetés, az agressziójukat le tudják vezetni. Megtanulnak koncentrálni, és fejlődik a kitartásuk, és a döntési képességük. Ennek segítségével tudnak később iskolába járni, egy sikeres életet felépíteni. Fontos, hogy az emberek szemléletét megváltoztassuk az elítéltekről. Mert attól, hogy valaki elkövetett egy bűnt, nem jelenti azt, hogy képtelen a változásra.
Az elítélteknél van visszakövetés?
Vannak programjaink, ahol coach-ok mennek a szabadulás előtt álló rabokhoz, ezáltal megtudjuk, mit szeretnének csinálni a szabadulásuk után, milyen életet „terveznek” maguknak. Azoknál, akiknek van pártfogója, van visszajelzés – de senki sem szereti, ha zaklatják.
Miért szeretik a Nagy Diák Bűnmegelőzési Tesztet?
A mai modern bűnmegelőzés legfontosabb feltételei, hogy pontosan tudjuk, mik a céljaink és hogyan tudjuk őket elérni. Nagyon fontos a kommunikáció, úgy gondolom, a fiatalok nem szeretik azokat a programokat, amelyek egy tantermi órához hasonlítanak. A programjainkat játékosítjuk, ezáltal megnő az érdeklődés és a hatékonyság. A teszt kérdéseinek összeállítása közben arra fókuszálunk, hogy a kérdések, de maguk a válaszok is izgalmasak, informatívak legyenek. Fontos, hogy itt nem az eredmény számít, hanem az a tudás, amit a kitöltők megszereznek.
Mit tanácsolna a fiataloknak, hogy ne váljanak áldozattá?
A fiataloknak nagyon nehéz tanácsot adni. Sokszor önfejűek és nem mindig fogadják el a felnőttek tanácsait. De amire mindenképp érdemes megtanítani a fiatalokat, az a tudatosság. A fiatalok számára nagyon fontos a közösség. Figyeljünk oda magunkra és természetesen a körülöttünk lévőkre is!
Minden fiatal szeret szórakozni. Ilyenkor érdemes előre tervezni. Tudjuk, kivel és hová szeretnénk menni, hogyan jutunk el oda, hova rakjuk a kabátunkat és telefonunkat, mennyi pénzt viszünk magunkkal, meddig maradunk, kivel megyünk haza. Nem ülünk be olyan ember autójába, akiről tudjuk, hogy alkoholt fogyasztott. Ha ezeket tudatosan, előre megtervezzük, akkor elképesztő dolgoktól tud minket megvédeni és felhőtlen lehet a szórakozás – és még csak pénzbe sem kerülnek.
Személyes hitvallásom, ahhoz hogy valaki sikeres és boldog szeretne lenni, merni kell álmodni. De nem szabad elfelejteni, hogy a siker nem hullik az ölünkbe. A céljainkat tudatosan meg kell tervezni és meg is kell dolgozni érte, de mindenképpen érdemes, mert bárki elérheti a saját céljait.
Ha áldozatok lettünk, kitől kérhetünk segítséget vagy tanácsot?
A baj különböző képpen hat az emberekre. Ha képesek vagyunk kezelni a kritikus helyzeteket, akkor a legjobb döntéseket tudjuk meghozni. De ha nem, akkor mindenképpen kérjük profi segítséget. A legfontosabb, hogy ha bajba kerültünk, ne a barátainkat, hanem az ingyenesen hívható 112-es segélyhívót tárcsázzuk. Ez legyen az első gondolat.
Mit tehetünk iskolai zaklatás ellen?
Az iskolai zaklatás nem egy akut dolog, ahol azonnal nyomozni kell. Az első dolog, hogy a fenyegetés ellenére merjünk segítséget kérni. Szinte mindegy, kitől, a legfontosabb, hogy kiderüljön. Az iskolai bántalmazások kulcsa, hogy láthatóvá váljanak, hiszen egyik elkövető sem szereti, ha kiderül az igazság. A legtöbb esetben „menő” az, aki elköveti. A követői megtapsolják, bátorítják és buzdítják. Mindig ismerjük fel az ilyen helyzeteket, képzeljük magunkat az áldozat helyébe. Szóljunk tanárainknak, keressük a lehetőségeket és megoldásokat. A Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsnak egészen elképesztő mennyiségű oktatófilmje érhető el az interneten. Ezekből kiderül, mikor válunk társtettessé vagy bűnössé, amikor csak nézem az iskolai bántalmazást, de nem lépek fel ellene.
Ezeket a filmeket nagyon jó dolognak tartom. Úgy gondolom, hogy a mai modern bűnmegelőzés nem tanít, csak lehetőséget biztosít a tanulásra. Fontos, hogy a résztvevők maguk vonják le a tanulságokat és maguktól tanuljanak.
A Nagy Diák Bűnmegelőzési Teszten kívül milyen más programjaik vannak?
Rengeteg programunk van. De a Bűnmegelőzési Teszt egy különálló műfaj, nehéz a többivel összehasonlítani.
A Hová tűnt Letti egy nagyon kedvelt prevenciós játék. Ahol a résztvevőknek kell nyomozniuk és kideríteniük, különböző tárgyakból és információkból, hogy hová tűnt Letti.
Az élménypedagógia évtizedek óta egy mélyreható módszer. A program célja, hogy tanárokat és szakembereket oktassuk és képezzük, hogy jólműködő osztályközösséget tudjanak létrehozni – mert egy ilyen helyen nincsen jelen az erőszak, ha valaki bajba kerül, akkor az egész osztály egy emberként lép fel. Tudatos osztályfőnöki munkával és egy jó közösséggel csodákat lehet létrehozni.
Illetve nagyon kedvelt programunk a Re.:Akció roadshow. Itt előadásokon kívül, kutyás bemutatón át, az égő autókig szinte minden van.
Vigyázzunk magunkra és másokra!
(Reisinger Márk)
(Kiemelt kép: biztonsagpiac.hu)