Sikeresen zárult a MédiaTudós komplex projektünk

A MédiaTudós komplex projektünkben 2, hagyományokkal rendelkező, tanórán kívüli, élmény-, felfedezés- és alkotásközpontú tehetséggondozó programot valósítottunk meg, amelyek több tárgyiasult alkotást hoztak létre, alkalmasak voltak a jelenléti és digitális munkára, illetve a digitális kompetenciák elmélyítését is célul tűzték ki. A kurzusokon elsősorban a környezetükben véleményformáló, a téma iránt affinitást érző, tehetséget mutató, azt kibontakoztatni akaró diákok vettek részt. A Rádiós-podcast programban kialakítottunk egy országos online rádiós műhelyt. A diákmédiás lányoknak olyan élményalapú programot valósítottunk meg, amely alkalmas a nők körében alulreprezentált tudományterületek megismertetésére, népszerűsítésére. Kiemelten fontos volt a vidéki fiatalok bevonása, ők sokkal kevesebb lehetőséggel rendelkeznek, így nekik még többet nyújtott hiánypótló képzésünk.

A MédiaTudós egy egész tanéven átívelő, két önálló, de együttműködő, a szinergiákat kihasználó tehetséggondozó kurzusból álló projekt volt, amely szervesen illeszkedett a DUE éves tevékenységébe, program- és képzési struktúrájába, egyben ki is aknázta az abban rejlő lehetőségeket. Ilyen volt a 2022. júliusi Médiatábor, amelyben már megkezdtük a projektekben részt vevő tehetségek kiválasztását, meghívását a programba, illetve a szakmai képzésüket is. A projekt záróeseménye a 2023. május 25-26-i Országos Ifjúsági Sajtófesztivál volt, amely exkluzív prezentációs alkalma volt az egyéves programnak.

A kurzusok résztvevői összedolgoztak, éltünk a tudásmegosztás lehetőségével, és hogy a fejlesztések a kurzusok között is működhetnek. Ugyanakkor a digitális kompetenciák és a kommunikációs tudományterület is jelentős szerepet kapott mindegyik program tehetséggondozásában, ezt a fejlesztés során alapfeladatnak tekintettük.

Több évtizedes tapasztalatunk, hogy a közös munka, alkotás semmi máshoz nem hasonlítható hatással van a gyermekek, fiatalok önismeretére, értékrendjük alakulására, szociális kompetenciáik fejlődésére, viselkedésére, és a tehetségük kibontakoztatására. Bevált módszerünk az irányított, de önálló munka. A csoportvezető a kezükbe ad egy eszköztárat, és kérdésekkel navigálja a csoport közös gondolkodását. Az ötleteket, döntéseket már ők, közösen hozzák meg (pl. milyen feladatokat végezzenek, milyen alkotásokat hozzanak létre). Vitatkoznak, érvelnek, megegyeznek, szerepeket vállalnak, feladatokat osztanak, azokat elvégzik, problémákat észlelnek és kezelnek, a kész alkotásért pedig közösen vállalják a felelősséget és a dicsőséget. A munka során rengeteget tanulnak magukról (teherbírásról, kreativitásról, önérvényesítésről, kritikai érzékről, érzékenységről, műveltségről, értékekről) és a másokkal való együttműködésről (a csapat erejéről, a közös bölcsességről, felelősségről, összetartásról). A program szakmai vezetői és trénerei biztosították a szakmai színvonalat, az egyénre szabott fejlesztést és a tehetséggondozást. A program maga a tevékenység és módszer, amely biztosítja a tehetségek fejlesztését.

A kurzusokat ősszel hirdettük meg, a jelentkezési és kiválasztási procedúra után év végétől heti rendszerességgel 2-4 órában tartottuk a foglalkozásokat, figyelembe véve az iskolai elfoglaltságaikat is. Az első foglalkozásokon egyéni és csoportos beszélgetéssel, egyéni és csoportos feladatokkal mértük fel az erősségeket és gyengeségeket. Ez alapján dolgoztuk ki az egyénre szabott fejlesztési irányokat, amelyet figyelembe vettünk a foglalkozások során. Egyre nehezebb, összetettebb feladatokon gyakoroltak, fejlődtek, mindig kissé magasabbra tettük a lécet, hogy a teljesítés ne csak (extra) sikerélményt jelentsen, de plusz erőforrást, gondolkodást, kreativitást stb. kelljen bevonnia a fiataloknak. Vagyis a foglalkozásokon a tehetséges fiatalok olyan feladatot kaptak, amely biztosította az erős oldal fejlesztését. Mindezt egyéni értékelés és fejlesztés egészítette ki.

A programban kurzusonként 18-20 fő vett részt. A Tudós csajokban lányok, a másik kurzusban vegyesen. Koruk szerint középiskolások, 14-20 év közöttiek. A programot a hálózatunkba tartozó középiskolák körében hirdettük meg nyilvánosan, előnyben részesítettük a szakirányú intézményeket, így a jelentkezők affinitása elvárható volt. A kurzuskínálatot teljesen nyilvánosan is meghirdettük, az önként jelentkezőktől motivációs levelet és a témához kapcsolódó bemutatkozó anyagot, esetleg saját alkotást kértünk, ez alapján választottuk ki a programban részt vevő diákokat.

Tehetségtípus tekintetétben az interperszonális, térbeli-vizuális és nyelvészeti, illetve a természeti területekre koncentráltunk, miután a DUE tehetséggondozó tevékenysége ezekre a területekre terjed ki, ill. ezekre mutatkozott igény az előző projektünk során.

A foglalkozásokon a tehetséggondozás során feldolgozandó témákat a diákok mindennapjaiból, illetve a kurzusok témáiból vettük. A foglalkozások elején kötetlen beszélgetést folytattunk arról, hogy az elmúlt héten mit láttak, hallottak, olvastak, milyen élmények érték őket, mi foglalkoztatja őket. Ezekből a témákból alakítottuk ki a feladatokat, amelyeket többféle módon lehetett feldolgozni, minden diák egyéni fejlesztési szükségletei szerint. Például szituációs játékot alakítottunk belőle, vagy interjút készítettek egymással stb.

A komplex program fejlesztő hatását három, évtizedes tapasztalattal kidolgozott, bizonyítottan bevált módszerrel biztosítjuk.

  1. A résztvevők a tehetséggondozó program során személyes élményeket szereztek, aminél nincs erősebb hatás. Megtapasztalni, átélni, személyesen gyűjteni információt hiteles emberektől, akik életükkel, hivatásukkal képviselik, ez minden fiatal álma – nem csak hallgatni, nézni, bemagolni.
  2. Ezt az élményt a saját tehetségterületükön feldolgozzák, a tehetségsegítő szakembereinkkel közösen értékelik, fejlesztik.
  3. Mindezt az erős élményt, új szemléletet később megosztják a kisközösségeikben és a DUE országos terjesztésű médiumaiban, amely így többszázezer fiatalra hatnak országszerte.

Öröm volt látni, hogy micsoda lelkesedés és érdeklődés van abban a 40 diákban, aki bekerült a programba, és milyen csapat kovácsolódott belőlük. A tehetséggondozó programmal az volt a célunk, hogy a természettudományos-műszaki terület iránt affinitást érző, tehetséges, a környezetükben véleményformáló diákmédiás lányok számára olyan fejlesztő foglalkozásokat, tehetséggondozást biztosítsunk, amely egyrészt elmélyíti ismereteiket, vonzalmukat a pálya iránt; ugyanakkor mindezt át tudják adni társaiknak, hogy segítségükkel minél több lány érdeklődését felkeltsük, akik a nők körében alulreprezentált pályát választhatják a későbbiekben. Ez várakozásainkat felülmúló mértékben sikerült. A rádiós-podcaster kurzussal is elértük célunkat: a rádióműsor és podcastkészítésben jártas, magabiztos fiatalok kerültek ki a képzésről, akikre bármikor rábízható egy önálló műsor elkészítése, összeállítása az ötlettől a kész műsor elkészítéséig.

A Tudós csajok résztvevőinek többsége természettudományos pályán képzeli el jövőjét. Éppen ezért a tudományok különböző ágairól ismerhettek meg elismert, női példaképeket. A legtöbb fiatalt megerősítette, hogy a jövőben ők is hasonló területeken helyezkednének el. Az előadásokon a felvételikről, követelményekről és elvárásokról is szót ejtettek az előadók.

A lányok egyaránt odavoltak a médiás témákért, a tudósokért (akik szintén odavoltak a programért), örömmel, versengve készítették a pozitív példákat bemutató sorozatba a portrékat, írták a cikkeket az órákra és a honlapra, lelkesek voltak a tanácsadástól, a fejlesztési tervtől, mindentől, amit kaptak. Már most érezhetően javult a kommunikációjuk és természettudományok iránti vonzalmukat érthetően és érdekesen tudják átadni.

A rádiós-podcaster csapat érdeklődése és affinitása is nyilvánvaló volt, az oktatók számára öröm volt őket tanítani. Vizsgamunkáik egytől-egyig jól sikerültek, a jövőben a képzés résztvevőit a DUE Rádió hálózatában fogjuk foglalkoztatni.

A program végére elkészült 8 rádióműsor és podcast közösen létrehozott, tárgyiasult alkotásként, amelyeket a diákrádiók a következő tanévtől felhasználhatnak munkájukhoz. A program során kialakult egy kis rádiós szerkesztőség, amely a program befejeztével is együtt marad és tovább alkot más műsorokat is, például a DUE Rádió szerkesztőségén belül. A fiatal tehetségek munkájával megvalósuló programnak érdemi és tovagyűrűző hatása lesz a fiatalok és fiatal felnőttek körében.

A Tudós csajok kurzusán 5 női szerepmodell került bemutatásra a DUE csatornáin. Ezek cikkek voltak a DUE Tallózóban, illetve online tartalmak. Mindebből összesen 20 online és közösségimédia-megjelenés készült a program során.

A programról készült képválogatás megtekinthető itt.

A támogatási program azonosítója: NTP-INNOV-22-0066