A Magyar Autóklub a FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) támogatásával idén is megrendezte a Best Young Driver Közlekedésbiztonsági és ügyességi versenyt, aminek augusztus 26-án tartották a gyakorlati döntőjét. Ott kiderült, hogy kik képviselhetik majd Magyarországot az ausztriai nemzetközi megmérettetésen októberben. A díjazottakkal, az Autóklub igazgatójával, Mile Tiborral és a világbajnok gyorsasági-motoros Talmácsi Gáborral beszélgettünk a verseny után.
„Igazából én azért keveredtem ide, mert nagyon sok ismerősöm törte össze magát az utakon” – kezdte Mile Tibor, a Magyar Autóklub Közlekedésbiztonsági Szakág igazgatója, akit még a döntő kezdete előtt kaptunk el pár szóra, mikor arról kérdeztük, mit jelent számára a közlekedésbiztonság. Meglepte, hogy a versenyzők mennyire komolyan vették a felkészülést.
„Ha elmennénk tantermekbe magyarázni a diákoknak, hogy miért fontos a közlekedésbiztonság, az nem biztos, hogy olyan hatékony lenne, mint ez a verseny” – értékelte pozitívan a Best Young Driver-t, majd azt is hozzátette, hogy a tavalyi tapasztalatok szerint a magyarországi forduló profibban működik, mint a nemzetközi döntő – például az időmérést tekintve.
A versenyen végül a fiúk közül Kemény Imre állhatott a dobogó legfelső fokára, aki szerint bár a meleg időjárás sokat kivehetett a versenyzőkből, a technikai felkészültséget – amire leginkább trenírozta magát – nem feltétlen befolyásolják az ilyen természeti tényezők a verseny során, legfeljebb az eső vagy a hideg.
Imre mint rutinos sofőr leginkább a tapasztalataira hagyatkozott a verseny során, de a felkészülés alatt gyakorolta a kerékcserét és a hólánc felhelyezését is, aminek meg is lett az eredménye. „Magammal előzetesen meg voltam elégedve, de mindenképpen váratlanul ért az, hogy első lettem” – árulta el és hozzátette, hogy azért is okozott meglepetést a győzelme, mert a versenyzők csapatokra voltak osztva, így nem értesültek arról, hogy mások milyen teljesítményt nyújtanak.
„A feladatok nem voltak meglepőek, hisz azokat korábban megkaptuk, ezekből tudtunk készülni. Inkább azt mondanám, hogy kihívásokkal teli, kalandos és élvezetes volt” – a nemzetközi döntőre is legalább ekkora elvárásokkal fog majd készülni.
Csakúgy, mint a legjobb női versenyző, Szabó Bernadett Anna, a tavalyi kiírás második helyezettje, aki az Autóklub felkérésére jelentkezett idén a versenyre. Bár elmondása szerint még nem is gondolt bele abba, hogy mire számíthat a nemzetközi döntőben, már alig várja, és minden erejével azon lesz, hogy a lehető legjobb tudásával érkezzen Ausztriába. „Nagyon kemény és erős lesz a mezőny, úgyhogy össze kell szednünk magunkat!”
A közlekedésbiztonság számára felelősség. Hangsúlyozta, hogyha autóba ülünk, akkor rendkívül fontos, hogy betartsuk a KRESZ-t, beleértve a sebességkorlátokat, illetve közlekedési szabályokat, mert „az, hogy beülünk a volán mögé, az nem csak azt jelenti, hogy magunkra kell vigyáznunk, hanem a közlekedésben résztvevőkre is.”
Bernadett nagyon hasznosnak találta a verseny tesztpályáit, a legtöbbet a szlalompályából tudott tanulni, ahol vizes aszfalton is kellett vezetni. „A jogosítvány megszerzésekor egyáltalán nincs meg a megfelelő felkészítés például a csúszós utakra. Fontos lenne, hogy mindenki megtapasztalja, hogy milyen az, amikor tényleg kicsúszik alólad a jármű, és azt hogyan is kellene korrigálni” – akár kötelezővé is tenné egy hasonló teszten való részvételt a jogosítvány megszerzéséhez.
A díjakat Dr. Hatala József elnök mellett Talmácsi Gábor, világbajnok gyorsaságimotor-versenyző adta át, aki szintén fontosnak tartja a közlekedésbiztonság hangsúlyozását már egészen fiatal kortól kezdve. „A kisfiam négyéves, és szeretném, hogy időben megtanulja azokat a KRESZ-szabályokat, amiket a fiatalok körében különösen szem előtt kell tartani: figyeljenek egymásra, legyenek fegyelmezettek” – kiemelte, hogy egészen más autóban közlekedni, mint motorral, de minden közlekedési eszköz használata felkészültséget és edukációt igényel, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy biztonságban tudjuk magunkat és embertársainkat a közlekedésben.
A Best Young Driver Közlekedésbiztonsági és ügyességi versenyt épp emiatt egy nagyon jó kezdeményezésnek tartja. „Teszteltük a versenyzők közlekedési tudását a 18 és 25 év közötti korosztályban, az ő közúti közlekedésre való nevelésük, a közlekedési szabályok megtanulása, elsősegélynyújtás, valamint a járművek műszaki jellemzőivel kapcsolatos különböző készségek elsajátítása és fejlesztése volt a célunk”.
Gábor a magyar motorsport történetének egyetlen világbajnoka, ám karrierével kapcsolatban mégsem ezt emelné ki. „Öt különböző gyári csapatnál, öt különböző motormárkán 10 éven keresztül képviselhettem a motortérben Magyarország színeit.”
Leszögezte, hogy az autó-motorsportok világa folyamatosan változik. Újabb hajtásláncok, erőforrások jelennek meg, illetve jönnek az elektromos sorozatok is. A fenntarthatóság jegyében lesznek olyan bioüzemanyagok már a versenysportban, amelyek a mai világban elengedhetetlenek, úgyhogy csak a változás állandó. De hogy kerül egy motorversenyző egy autós eseményre? „Nem csak motorral közlekedem, sőt, talán többet autózom. A BMW nagykövete vagyok Magyarországon, mindig a legjobb járművel megyek általuk, de nagyon sokszor járok vezetési tréningre, mert egészen más versenypályán motorozni vagy száguldozni, és egészen más olyan helyzeteket kipróbálni, amit mondjuk a közúti forgalomban nem tudnánk” – árulta el. Hiába nyert világbajnoki címet, hiába van nagyon sok tapasztalata motorral és autóval, állítása szerint neki is jót tesz egy ilyen vezetéstechnikai tanfolyam. „Sok olyan motoros barátom van, akiket elviszek egy tanfolyamra, és akkor jönnek rá, hogy eddig csak közlekedtek és most kezdenek el motorozni.”
(Török Márton, Bodor Julcsi, Velek Domonkos)