Miért jó (vagy rossz) sportolni?

Miért jó (vagy rossz) sportolni?

Sokszor hallhatjuk, hogy a mindennapos testmozgás sok indok miatt jót tesz nekünk. Ám semmi sem ennyire egy oldalú. Bizony a sportolásnak is megvannak a negatívumai, amelyekről nem szívesen hall az ember. Cikkünkben pontokba szedtük a pro és kontra érveket a rendszeres sportolás témájában.

Kontra

Az iskola nem mindig támogatja

Minden intézmény maga dönti el, hogyan reagál a diákok iskolán kívüli tevékenységére. Ugyanakkor, a saját tapasztalataim alapján a sulik az elutasító magatartást vesznek fel a diákokkal szemben. Egy anekdota jut eszembe az egykori gimnazista osztálytársamról.
Ő a város vízilabda csapatával folyamatosan szerepelt versenyeken, ahol többnyire jó eredményeket értek el. Egy értelmes és jó indulatú srácról van szó, aki az iskolában a közepes tanulók sorát bővítette. Amikor az osztályfőnök ezt szóvá tette neki egy óra keretében, ő indokként elmondta, hogy kevés ideje van a felkészülések mellett, hogy jobban teljesítsen akadémiailag. Mire a válasz csupán annyi volt: „Talán nem kéne ilyen nevetséges dolgokkal foglalkoznod, és akkor a szabadidődben a tanulásra koncentrálhatnál.” 

Sérülés

Talán ez a legegyértelműbb indok a felsorolásból. A mozgás nagyon is jó hatással tud lenni az egészségünkre, többek között kedvezően befolyásolja az anyagcserét és a vérnyomást. Azonban az edzést is lehet túlzásba vinni, amely könnyen serüléshez vezethet. Az intenzív sportolás során nagy esélye van izomszakadásnak, de szélsőséges esetben akár
csonttörést is szenvedhet egy személy. Az emberek többsége bele sem gondol, hogy egy sportkarrier nagyon könnyedén félbe szakadhat egy sérülés hatására. Csak néhány név, akik egy sérülés miatt korában kellett vissza vonulniuk a sportolástól, mint tervezték: Jay Williams, Agnieszka Radwańska, Bo Jackson, Marco Van Basten.

 

Kiveszik a szórakozás része

Elsőre talán azt is gondolhatnánk, hogy a sport természetes módon jár kéz a kézben a szórakozással. Pedig a versengés igenis ki tudja ölni az emberből a szenvedélyt. Szerencsés az, aki úgy tud egy pályafutást végig vinni, hogy az a „tűz” ugyanúgy lángol, mint ahogy elkezdte.
Legjobb példa erre Lőrincz Tamás, aki miután a 2016-os riói olimpián a selejtezőben kikapott, utána teljesen fel akart hagyni a birkózással. Szerencsére testvére és társai meggyőzték a maradásról, és öt évvel később Tokióban az ő nyakába akasztották az aranyérmet.

Edzői nyomás, elvárások

Az embereknek fontos az első benyomás, hiszen az alapján kezdünk el viszonyulni egyes dolgokhoz. Ezért nem mindegy fiatalon milyen edzőkkel találkozunk. Ha már kiskorban megjelenik a teljesítménykényszer, akkor akár egy életre ellökhetnek minket az adott sportágtól. Velem is hasonló történt, amikor az úszó edzőim irreális elvárásokat állítottak elém, megölve bennem a sport iránti szeretetet.

Pro

Együttműködésre tanít

Különösen a csapatsportokra (mint a kézilabda vagy a jégkorong) igaz, amely közösségfejlesztő hatású. Hiszen a játékosok közösen dolgoznak, fognak össze a közös cél érdekében. Ezáltal a sportolók egyéniségének meghatározó elemévé válik a mások iránti felelősségtudat. Elsőre nem olyan egyszerű az egyéni érdekekről lemondani a közösség miatt, de hosszú távon így maradhat fenn egy csapat, szervezet.

A 2007–2008-as NBA szezonban a Boston Celtics akkori vezetőedzője, Doc Rivers behozta csapatánál az „ubuntu” kifejezést. A bantu szó eredetileg emberiséget jelent, de valójában egy gondolkodásmódot jelöl: „vagyok, mert vagyunk”. Más szóval: „Csak akkor lehetek jobb, ha a csapattársam jobb.” A játékosok teljesen átvették ezt a mentalitást, amellyel 22 év után ismételten a Celtics-é lett az NBA-bajnoki cím.

 

Javítja a közérzetet

Sportolás közben endorfin szabadul fel a szervezetben, ami boldogságérzetet okoz. Ezáltal javul az életkedv, ami minőségibb alvást is fog eredményezni, amely kihat a mindennapokra. Mondani sem kell ez még inkább hozzájárul az aktivitáshoz a munkában.
Ráadásul az edzés közben csökken a kortizol termelése, ami a stressz tüneteinek enyhülését okozza. Más szóval a rendszeres sportolás remek stresszcsillapító.

Kitartásra és önfegyelemre nevel

A kihívások teljesítésével, az önbizalmunk természetes módon fog megnövekedni. A sportban sok helyzet adódik, ahol koncentráció képessége szükséges. Amikor judoztam, akkor az edzőnk sok olyan feladatot bízott ránk, amely magas szintű figyelmet követelt meg. Ha ezeket elsajátítjuk, akkor a határozottság és céltudatosság fog minket jellemezni a jövőben.

 

Írta: Németh Máté

Oszd meg a Facebook-on!

Események

Social

9,071RajongóTetszik
1,090KövetőKövetés
237FeliratkozóFeliratkozás

Legyél DUE-tag!

Egyre több kedvezményt kapnak a Diák- és Ifjúsági Újságírók Országos Egyesületének tagjai. A DUE sajtóigazolványa kinyitja a kapukat a diákújságírók előtt, legyen szó interjúról, vagy egy kiállítás meglátogatásáról.

Tagság hosszabbítás

Nálunk mindig október 31-én ér véget a DUE-év, és ezzel lejár a DUE-tagság érvényessége. Figyelj rá, hogy ne szakadjon meg a tagságod, és mielőbb...

Ne dőlj be!

Miért jó (vagy rossz) sportolni?

Oszd meg a Facebook-on!

Miért jó (vagy rossz) sportolni?

Oszd meg a Facebook-on!