Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat

A Pénzügyminisztériumban adták át a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat szeptember 20-án. A harmadik alkalommal meghirdetett díj a pénzügyi tudatosság fejlesztése során kimagasló tevékenységet végző, vagy kiemelkedő teljesítményt nyújtó, kivételes, egyedi eredményeket elérő diákokat, hallgatókat, pedagógusokat, valamint oktatási intézményeket hivatott elismerni. A díjról és a mögötte álló stratégiáról kérdeztük Balogh László nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár urat.

Mit kell tudni erről a díjról és mi a célja?

2017-ben a kormány elfogadta a pénzügyi tudatosság előmozdítását szolgáló nemzeti stratégiát. Ennek célja, hogy azokat az ismereteket és információkat, amelyek a pénzügyi világ és a pénzügyi termékek megértéséhez szükségesek, a lakosság és főként a fiatalok körében célzottan és intenzíven terjessze. Ez fontos része az életre nevelésnek, hiszen a pénz világa mindannyiunkat körülvesz, mindent átsző. Akarjuk, nem akarjuk – a pénzügyi kérdések mindnyájunkat egész életünk során végigkísérnek. Varga Mihály pénzügyminiszter úr 3 évvel ezelőtt úgy döntött, hogy létrehozza a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjat, amivel az e téren kimagaslót felmutató diákok, pedagógusok és iskolák teljesítményét jutalmazzuk minden évben.

Kik és mivel pályázhattak a díjra?

A nemzeti alaptanterven és a kötelező tananyagon túli, az iskolai rendszeren kívüli szakkörök és egyéb foglalkozások, tevékenységek bemutatásával lehetett pályázni. A jól megindokolt javaslatokat benyújthatták az iskolák fenntartói, vezetői, illetve az iskolai szintű szülői munkaközösségek is. A javasolt intézményeknek és személyeknek példamutató, mások által is felhasználható, az iskolai oktatáson túlmutató aktivitást, módszereket és eredményeket kellett felmutatniuk a díj elnyeréséhez.

Kik bírálták el a pályázatokat? Milyen szempontokat vettek figyelembe?

A pályázatokat elbíráló bizottságban benne vannak a Pénzügyminisztérium, valamint a mindenkori szakképzésért felelős és a köznevelésért felelős minisztériumok államtitkárai, helyettes államtitkárai. Így minden szempontot komplexen figyelembe tudtunk venni, a véleményeinket és a tapasztalatainkat ütköztetve létrejön egy konszenzus, hogy ebben az évben kik a legjobbak. Egyébként az értékelő bizottságnak mindig nehézséget okoz, hogy a sok jó közül kiválassza a legjobbakat. Olyan remek ajánlások érkeznek, hogy tulajdonképpen majdnem mindenkit díjazni lehetne.

A díjakat szeptember 20-án személyesen vehették át nyertesek. Kik ők?

Meglepő módon nem csak matematika és történelemtanárok kerülnek be ebbe a körbe. Vannak magyartanárok is, sőt, olyan is volt, akinek óvónői képzettsége van és foglakozik a pénzügyi neveléssel. Az idei díjazott pedagógusok játékokat, társasjátékokat készítenek, vetélkedőket rendeznek, szakkörök et szerveznek, de mindenképpen játékosan és élményalapú módon próbálják az ismereteket átadni.

A díjazottak között mentordiákok is vannak. Ők a fiatalabbaknak adnak tanácsokat, például: hogyan kell a bankkártyát használni vagy hogyan lehet okosan gazdálkodni a zsebpénzzel. Ők egyébként hazai és nemzetközi versenyeken vesznek részt, kimagasló eredménnyel.

Mennyire tudatosak pénzügyileg a mai fiatalok?

Ma már olyan világot élünk, ahol a pénzt lehet szeretni vagy nem szeretni, de egy biztos: nem lehet róla nem tudomást venni. Ezért a pénzzel való bánásmódot és ismereteket jobb minél előbb elsajátítani. A teljes program 2018-ban indult, de már ma is vannak látható jelei, hogy a fiatalok pénzügyileg már sokkal tudatosabbak, mint mondjuk 15 évvel ezelőtt. Egyre több diáknak van bankszámlája és bankkártyája is, vagyis a pénzüket a bankban, és nem a fiókban tartják. Sőt, sokan vannak olyanok is, akik már telefonnal vagy okosórával fizetnek bankkártya helyett. Vagyis azt láthatjuk, hogy a ma fiataljai sokkal tudatosabbak.

Két workshop, panelbeszélgetés is volt a díjátadón. Az egyik a „Jó gyakorlatok megosztása”, itt mi hangzott el?

Négy díjazott pedagógus vett részt a beszélgetésben, eltérő háttérrel, eltérő iskolákból. Azt mesélték el, hogy mik azok a „trükkök” és módszerek, amikkel fel lehet kelteni és meg is lehet tartani a fiatalok pénzügyi érdeklődését. Az egyik tanár úr azt mesélte el, hogy a diákjaival közösen csináltak egy társasjátékot. Különböző mezőkkel, kártyákkal és kérdésekkel. Ezt a játékot csapatokban játsszák az osztályban, közösen válaszolnak egy-egy kérdésre, így nem csak oktató, de fontos közösségépítő szerepe is van a játéknak. Ez egy jó gyakorlat.

A második a Pénziránytű diáknagykövetek, újságszerkesztő tiktokerek beszélgetése volt. Kik ők?

Itt a diákok meséltek a saját tapasztalataikról, hogy hogyan kerültek kapcsolatba a pénzügyekkel és miért fontos nekik, hogy a Pénziránytű Alapítvány diáknagyköveteiként a TIKTOK-on is népszerűsítsék a pénzügyi ismereteket. Ez a négyfős diákcsapat olyan sikeresen szerepelt számos diákvállalkozás létrehozását célzó vetélkedőn, hogy a nyereményből végül a valóságban is megalapították saját vállalkozásukat és immár kft. üzletrésztulajdonosként pénzügyi influenszerkedhetnek. Elmondták, hogy a pénz világa szerteágazó és titokzatos, de ha egy kicsit jobban megismeri az ember, sokkal könnyebben felismerhetők az esetleges veszélyek, kockázatok és a biztonságos lehetőségek is.

 

Jövőre is meghirdetik a pályázatot?

Természetesen! A pénzügyminiszer úr személyes szívügyének tekinti a pénzügyi tudatosság terjesztését és ezt a díjat. És ez nem túlzás! Remélem, hogy a jövőben még nagyobb számban érkeznek jelölések és törhetjük a fejünket, hogy ki a legjobb. 

(Reisinger Márk)