Ahogy a repülések során szerzett élmények száma nő, úgy „csökkenhet” elkevert poggyászaink tartalma, a járatkésésekről és törlésekről nem is beszélve… Utasként fontos tisztában lennünk azzal, milyen lehetőségeink és jogaink vannak, ha nehézségekkel találkozunk pihenésünk során. Az NKFH – Európai Fogyasztói Központ főosztályvezetője, dr. Kriesch Attila kalauzolt el minket a témában.
Mi a különbség az indulási és érkezési járatkésés között? Milyen lehetőségeink vannak ezekben az esetekben utasként?

Előbbi jelentős késéssel induló járatot jelent, amire helyfoglalással rendelkezünk, és akár már a repülőtéren is kint vagyunk. Ekkor segítségnyújtást, étkezést, frissítőket kell biztosítania a légitársaságnak az érintett utasok számára, arányosan a várakozási idővel. Ha mulasztásuk miatt saját költségünkön gondoskodunk erről, akkor őrizzük meg a nyugtákat, számlákat, hogy utóbb ezeknek a megtérítését kérhessük. Ötórás késéstől kezdve – ha emiatt mégsem kívánunk felszállni a gépre – visszakérhetjük az általunk a társaságnak kifizetett összeget. Ha mégis el szeretnénk utána utazni az úticélunkra akár egy másik légitársasággal, azzal számoljunk, hogy drágább lesz az új jegy ára, mint az, amit korábban megvásároltunk. Ingyenes átfoglalási kötelezettsége nincs a légitársaságnak ebben az esetben.
Érkezési késésről beszélhetünk, ha legalább háromórás késéssel érjük el az úticélunkat. Ekkor 250, 400 vagy 600 eurós kártalanítást kell a légitársaságnak fizetnie a távolságtól függően. Ez nem egy automatikus dolog, ez alól kimenthetik magukat amennyiben bizonyítani tudják, hogy valamilyen rendkívüli körülmény okozta a késést – időjárási körülmény, súlyos légi irányítási probléma –, ilyenkor mentesülhetnek a kártalanítás fizetése alól.
Mit tehetünk, ha törlik a járatunkat?
Azt nevezzük járattörlésnek, amikor a gép, amire helyfoglalással rendelkezünk, egyáltalán nem közlekedik. Ilyenkor jegyár-visszatérítést vagy ingyenes átfoglalást kell biztosítania a légitársaságnak, ami azt jelenti, hogy a lehető legkorábbi időpontban közlekedő, hasonló szállítási feltételekkel kell egy alternatív járatot felajánlaniuk. Ha emiatt jelentősebb késést szenvedünk el, esetleg az éjszakát is a reptéren kellene töltenünk, a frissítők és az étel biztosítása mellett szállást is ingyenesen kell biztosítaniuk, illetve szállítást a szálláshely és a repülőtér között. Előfordul, hogy az átfoglalt járat másnap korán reggel indul, és a törölt járat az előző nap este volt – ilyenkor van, hogy nem nyújtanak szállást, mert az további késedelmet jelentene. Lehetnek olyan speciális esetek, mikor nem kaphatjuk meg teljes körűen ezeket a szolgáltatásokat. De itt is tanácsolom, hogy őrizzünk meg minden nyugtát! A járattörlés esetén is megillethet minket a kártalanítási összeg.

Előfordulhat, hogy van jegyünk egy járatra, de mégis visszautasítják beszállásunkat.
Ennek tipikus formája, amikor túlfoglalás történik. A légitársaságok abban bíznak, hogy nem mindenki utazik el, így több jegyet adnak el, mint amennyi hely van. Ez a kapunál, a járműbe való beszállás előtt szokott kiderülni. Ilyenkor a légitársaság köteles önkénteseket keresni, akik lemondanak foglalásukról valamilyen kedvezményért, juttatásért cserébe. Nem vagyunk kötelesek elfogadni, vagy önként jelentkezni ilyen esetben, de megtehetjük, ha nincs sürgős dolgunk és ráérünk egy későbbi járattal utazni. Ilyenkor célszerű a megállapodást írásban rögzíteni, hogy milyen kedvezményért cserébe mondunk le az utazásról. Ha nincs elegendő önként jelentkező, a légitársaság jogszerűen utasíthatja vissza az utasok beszállását. Az érintetteknek ár-visszatérítést vagy átfoglalást kell felajánlaniuk. Ilyenkor is jár az ellátás, szállásbiztosítás, illetve adott esetben a kártalanítás is. Vannak olyan esetek is, amikor a beszállás visszautasítása az utas hibájából történik. Tipikusan ilyen példák azok, amikor nem tartják egészségügyi okból alkalmasnak a repülésre az illetőt, valamint, ha az úti okmányok nem megfelelőek, illetve az adott személy nem rendelkezik a célországba való beutazáshoz szükséges vízummal. Ezek az indokok általában jogosak, de van lehetőség később egy hatósági felülvizsgálatot kérni.
Mit tehetünk, ha poggyászunkat sérülten kapjuk vissza, vagy láthatóan valaki kinyitotta és eltűnt belőle valami?
A poggyász késedelmét, károsodást az érkezési repülőtéren haladéktalanul jelezni kell. Utóbbi esetében jegyzőkönyvet kell felvetetni, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy később bizonyítani tudjuk, hogy tulajdonunk valóban hiányos, sérült. Ha ezt elmulasztjuk, és hét nap eltelik, akkor semmilyen jogi lehetőségünk nem lesz arra, hogy kártérítésben részesüljünk. A poggyász késése esetén meg kell adni az elérhetőségi adatokat, hogy hova küldjék utánunk. Előfordulhat, hogy megérkezéséig – például nyaralás közben – kénytelenek vagyunk bizonyos hiányzó dolgokat megvenni.

Ezeket megtehetjük az észszerűség határán belül, őrizzük meg a blokkokat, utólag megtérítheti a légitársaság. Ugyanakkor ilyen esetekre felkészülve érdemes a kézipoggyászunkba egy váltás ruhát és alapvető tisztálkodószereket bekészíteni. Ha 21 napig nem érkezik meg a poggyász, akkor az elveszettnek tekinthető, és az utas teljes kártérítésre lehet jogosult. Ennek felső határa nagyjából 1650 euró. A poggyász tartalmát azonban nehéz bizonyítanunk, ezért javasolt utas- és poggyászbiztosítás kötése.
(Reisinger Márk, Velek Domonkos)