Fontos, hogy a mindennapi életben tisztában legyünk a jogainkkal – különösen vásárláskor. Ez alól a fogyasztói jogok sem kivételek. Dr. Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság elnöke segített eligazodni abban, mit tehetünk a jogaink védelmében és hogyan érdemes panaszt tenni.
Kezdjük az alapoknál!
A szakember hangsúlyozta: a fogyasztónak a hagyományos üzletekben is tudatosnak kell lennie. Bár a jogszabályok védelmet nyújtanak, és a hatóságok rendszeresen ellenőrzik azok betartását, a gyakorlatban mégis előfordulhatnak jogsértések, tisztességtelen kereskedelmi trükkök.
De mire érdemes leginkább figyelni?
- A kereskedőnek jól láthatóan kell feltüntetnie az árakat – mind az eladási, mind az egységárat, illetve a szolgáltatás díját.
- Egy étteremben például az áraknak az étlapon is szerepelniük kell, nem elég, ha csak szóban közlik.
- Vásárlóként ne csak az eladási árat, hanem az egységárat is figyeljük: ez segít összehasonlítani a különböző kiszerelésű termékeket. A nagyobb kiszerelés nem mindig olcsóbb!
- A pénztárnál érdemes ellenőrizni, valóban azt az árat számítják-e fel, ami ki van írva.
A fogyasztóvédelmi törvény kimondja: ha egy termék több eladási áron is szerepel az üzletben, a vásárlónak joga van a legalacsonyabb feltüntetett áron megvenni azt.

Dr. Német-Weingartner Lilla azt is javasolja, hogy mindig őrizzük meg a nyugtát vagy számlát, ellenőrizzük a jótállási jegyet, és vásárlás előtt, ha lehet, próbáljuk ki a terméket. Fontos különbség: ha egy terméket hagyományos boltban vásárolunk, a kereskedő nem köteles visszavenni a hibátlan árut, ellentétben az online vásárlással, ahol 14 napos indoklás nélküli elállási jog védi a fogyasztót.
Mi az az online árfigyelő, és miért hasznos?
A több mint két éve működő árfigyelő rendszer célja, hogy segítsen a vásárlóknak könnyebben összehasonlítani az árakat és átláthatóbbá tegye a piacot. Az oldal valós időben gyűjti és rendszerezi a különböző boltok árait, így a fogyasztók bármikor megnézhetik, hol olcsóbb ugyanaz a termék. Az árfigyelő a vásárlói tudatosságot is erősíti, hiszen segít tudatos döntést hozni. Elérhető a https://arfigyelo.gvh.hu címen.
Ma már 110 élelmiszer- és 30 drogériai termékkategóriában, több mint 5000 élelmiszer és 3000 drogériai termék árát lehet összehasonlítani!
Mikor valódi az akció?
Sok kereskedő az akció előtti napokban megemeli a termék árát, majd az új, „leértékelt” árat ehhez viszonyítja – ez viszont szabálytalan. A jogszabály egyértelmű: a kedvezményt az előző 30 nap legalacsonyabb árához kell viszonyítani. Ha az előző ár hiányzik vagy alig olvasható, az szintén megtévesztő lehet.
Valódi akcióról akkor beszélhetünk, ha az áthúzott ár valóban megfelel ezeknek a feltételeknek. Ellenkező esetben az csak marketingfogás, ami megtévesztheti a vásárlót. Ha gyanús az árképzés, kérdezzünk rá a pénztárnál, vagy írjuk be a problémát a vásárlók könyvébe. A fogyasztóvédelmi hatóság rendszeresen ellenőrzi az akciós árak feltüntetését – mind az online, mind a hagyományos boltokban.
Mit tehetünk, ha panaszunk van?
Ha sérelem ér minket, mindenképp dokumentáljunk mindent: őrizzük meg a nyugtát, szórólapot, vagy készítsünk fényképet az árról. A panaszt megtehetjük szóban vagy írásban. Az üzletnek a szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálnia, és ha lehetséges, orvosolnia. Ha ez nem történik meg, az üzletnek jegyzőkönyvet kell felvennie, és 30 napon belül írásban válaszolnia. A vásárlók könyvébe írt panaszra is 30 napon belül érdemi választ kell adnia a kereskedőnek. Ha ez sem vezet eredményre, a vásárló fordulhat a lakóhely szerinti kormányhivatalhoz, vagy ha anyagi kára is keletkezett, a békéltető testülethez.
(Horváth Natália)





















