Zakopane, a Magas-Tátra ékköve

Zakopane neve ismerősen csenghet sokak számára, hiszen a lengyel város közkedvelt kirándulóhely az év szinte bármelyik részében. Nyáron a hegyek és a hűvösebb időjárás miatt a túrázók egyik kedvenc úticélja, télen pedig átváltozik igazi síparadicsommá, valamint az adventi vásárban is megalapozhatjuk a karácsonyi hangulatot.

A város legnevezetesebb pontja a Gubalówka, ami a várostól északnyugatra fekvő hegy. Ide siklóvasúttal juthatunk fel, ami a piac végéből indul, és egyből a hegy lényegi részénél tesz le, így még gyalogolni sem kell. Fent egy igazi vásárba érkezünk, ahol szinte bármit, amit el lehet képzelni, azt megvásárolhatunk. Én négy éve, 2017-ben látogattam el ide, és a jelenleg használatos pénztárcám is innen van, szóval nekem már ezért megérte.

Érdemes a bazárban és a környéken sétálgatni, mivel nemcsak a gyönyörű kilátást élvezhetjük, hanem így magunkba is szívhatjuk a már szinte ritkaságnak számító tiszta, hegyi levegőt. A séta után pedig beülhetünk egy étterembe vagy kifőzdébe, ahol egy forró tea mellett felmelegedhetünk a hideg időben. Nyáron a hely pedig alkalmas bobozásra, valamint kifejezetten sok túraútvonal közül is választhatunk.

Ha egyszer nem volt elég a siklózásból, akkor pedig kipróbálhatjuk a Kasprowy Wierch lanovkat, ami egy kabinos felvonó, azaz kötélvasút. Ez a Kasprowy-csúcsra visz fel bennünket, ahol az 1959 méter magasság adta látványban gyönyörködhetünk, valamint itt található Lengyelország legmagasabban fekvő étterme.

A belváros kihagyhatatlan látnivalója a Krupówki utca, ami a település sétálóutcája. Itt számtalan üzletet találunk, valamint télen rengeteg árussal is találkozhatunk, akik különféle, leginkább autentikus lengyel portékáikat árulják.

Ezeken kívül még érdemes ellátogatni a Tátrai Múzeumba, ami egy természettudományi múzeum, valamint két templomba, a Szent Kelemen fatemplomba és a Keresztelő Szent János templomba, ami az előbb említett Krupówki utcában található.

Advent

Ugyan a város és a hegyek nyáron is igen különlegesek, véleményem szerint a legjobban az adventi időszakban éri meg ellátogatni Zakopanéba. Ilyenkor a belváros és a sétáló utca az esti órákban fényárban úszik, ha pedig még a hó is esik, úgy érezhetjük, mintha egy kis karácsonyi álomban lennénk. A Gubalówka is ilyenkor a legszebb, valamint a kirándulás és a városnézés mellett télen van lehetőségünk a közeli hegyekben síelni is. Ez az elmúlt időben elég divatos turistacélpont lett, ezért rengeteg sípályát és felvonót tudunk igénybe venni. Ugyan, amikor mi jártunk a Gubalówkán, akkor abban az évben viszonylag kevés hó esett, ennek ellenére a folyamatos hóágyúzásnak köszönhetően a hegy nagy részét hótakaró borította. Emellett innen indul az egyik legszebb sípálya, ahol egyenesen a városba érkezhetünk meg. Az előbb említett síelés és városnézés mellett pedig közkedvelt program lehet a lovasszánozás, amikor a város környéki ösvényeken haladhatunk végig, miközben a lovak patkóit hallgathatjuk, ahogyan a hóban lépkednek. Összességében szerintem egyszer mindenkinek érdemes ellátogatni Zakopanéba, mivel karácsonykor egy igazán különleges élményben lehet részünk.