Utazni jó! Lenne…

A járványhelyzet miatt most nem ajánlott síelni, nyáron nem volt ajánlott nyaralni, tűnhet úgy, hogy soha nem utazhatunk már, de ez nem igaz. A járványnak vége lesz, és ha az élet nem is pont olyan lesz, mint előtte, utazni azér még elég sokat fogunk. Mi erre készülünk, és a hagyományos helyzetet vizsgáltuk Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő segítségével.

Az utazás megszervezése előtt sok mindenről kell döntenünk, hova utazzunk, mivel menjünk, egyénileg szervezzük-e a nyaralást vagy fizessünk be egy utazási irodánál? Bár legtöbbször a kényelem helyett inkább a pénztárcánk irányít bennünket, érdemes megvizsgálni biztonság szempontjából is az „egyéni utazás vs. utazási iroda” kérdést.

Nézzük végig melyik és mikor nyújthat jobb megoldást!

Kiknek ajánlott az utazási iroda?

  • Akinek nincs ideje vagy kedve megszervezni az utazását.
  • Aki bizonytalannak érzi magát az utazásszervezésben, és nincs segítsége.
  • Amikor valaki a kényelmet tartja szem előtt, vagyis nem kell semmit tennie, elég csak elmennie az utazási irodába, vagy online lefoglalnia, és az mindent elintéz helyette.
  • Aki messzi tengerparti nyaralóhelyre akar utazni, tipikusan Egyiptomba, Törökországba, Görögországba stb. Ezek a nyaralások ugyanis egyénileg csak ritkán szervezhetők meg olcsóbban, hiszen az utazási irodák által kínált árak már jelentős kedvezményt tartalmaznak.
  • Aki nem beszél jól angolul, vagy a célország nyelvén. (Dél-Amerikában például az angollal sem mész sokra. Ott a spanyol a nyerő.)

Már a szervezés sem egyszerű így, a programokat le kell levelezni, a szolgáltatásokat, autót lefoglalni, információt kell szerezni, kutakodni a látnivalók, belépők, éttermek, szállodák után, ennek a nyelve pedig az angol és/vagy az adott ország hivatalos nyelve lesz. Arról nem is beszélve, hogy szinte minden út során adódik valami galiba, ezekre sokszor utólag vissza sem emlékszünk, de képzeljük el, hogy ezekben a helyzetekben kézzel-lábbal mutogatva kellene boldogulnunk. A megfelelő kommunikáció szélsőséges esetben akár életet menthet!

  • Kiemelkedően jó (pld. last minute) ajánlat esetén.
  • Azonban fontos szem előtt tartanunk, hogy a legtöbb ilyen ajánlat csoportos utazást takar, előre betervezett programokkal, így alkalmazkodnunk kell a programidőhöz és az utazótársainkhoz is.

Hogyan válasszunk megfelelő irodát?

Sokszor hallottuk már, hogy egyes irodák csődbe mentek, az utasok pedig vagy nem tudtak kiutazni és a pénzüket sem kapták vissza, vagy pedig kint ragadtak külföldön. Az utazóktól ugyanis ezek a szolgáltatók általában előre, egyben (vagy nagy részben) el szokták kérni a díjakat, amiket a partnerek számára át is utalnak, jobb esetben.

Ezért fontos, hogy mindenképpen nézzünk utána az adott irodának – mondja Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő –, ilyen például, hogy az adott iroda be van-e jegyezve a nyilvántartásba, a nyilvántartási száma megfelelően utazási irodának nyilvánítja-e, van-e bankgaranciája, vagy van-e biztosító, aki mögötte áll.

Ugyanis az utazási irodák bedőlése ellen jogszabály védi az utazókat, mivel az engedéllyel rendelkező utazási irodák esetében egy államilag biztosított garancia áll az irodák mögött. Ez azt jelenti, hogy az utazási irodáknak kötelezettségük pénzben letétet, vagy biztosítónál biztosítást lekötni azért, hogy ha bedőlnének, az utasok haza tudjanak jönni, vagy ennek ellenére ki tudjanak utazni. Ezek a garanciák azonban nem érvényesek egyes speciális esetekben, ilyenek, ha egy egyesület – például sportegyesület, vagy oktatási intézmény – szervez utat, ekkor az állami garanciák nem érvényesülnek – ilyen szervezett utaknál engedély sem szükséges.

Mikor jó az egyéni szervezés?

Az egyéni szervezés főleg azoknak ajánlott, akik szeretnek mindent a maguk irányítása alatt tudni, nem szeretnek alkalmazkodni, és pontos elképzeléseik vannak arról, mikor, hova szeretnének utazni. Az egyéni szervezés több munkával jár ugyan, de általában olcsóbb így a nyaralás, és természetesen teljesen testreszabott. Nem kell kompromisszumot kötni semmiben.

Igaz, mindenre gondolnunk kell: a repülőjegyre, a szállásra, a transzferre a repülőtérről és vissza, a csatlakozásokra, a helyi közlekedés megoldására, az esetleges vízumra stb. Az európai városnézésekre, de akár a távolabbi úti célokra, hosszabb túrákra is nagyszerű lehet ez a megoldás!

A gondos szervezésnek jelentős részét az útvonal kialakítása fogja kitenni. Egy jó útvonal megtervezésénél mindenképpen érdemes hasonló szempontokat figyelembe venni, mint az utazási irodák teszik, vagyis azt, hogy az útvonalunk felfűzhető legyen egy viszonylag egyszerű vonalra, de egy-egy csodálatos látnivalóért le lehet térni a legegyszerűbb útról is. Ebben az esetben erre lehetőségünk van, és meg is éri! A következőkre azonban mindkét esetben érdemes odafigyelni!

Biztosítás

A baleset- és egészségbiztosításon túl van lehetőségünk úgynevezett útlemondási biztosítást is kötni. Ez a biztosítás akkor érvényes, hogy ha az elutazó ember közvetlenül az elutazást megelőző napon, vagy napokban megbetegedett, és orvosi igazolása van arról, hogy nem képes elutazni. Az utazási irodák maguk is kínálnak ilyen termékeket, de saját magunk is köthetünk, egyre azonban fontos vigyázni: pontosan meg kell nézni, milyen esetekben, és milyen igazolással fizet, mert számos kiskaput hagynak maguknak a biztosítók.

Szálláshely

A szálláshely közvetítők próbálnak segíteni nekünk abban, hogy ha nincs kiválasztott szálláshelyünk, akkor az ő adatbázisában lévő több száz szálláshely közül tudjunk választani. Meg tudjuk nézni a szobák minőségét, elhelyezkedését, illetve össze tudjuk hasonlítani az árakat. Ezek a szolgáltatók nem rendelkeznek ugyanolyan garanciával, mint az utazási irodák, de ettől függetlenül sokszor nyújtanak segítséget probléma esetén. Ha lefoglaltuk a szálláshelyet, kifizettük, majd ezek után megérkezve azt mondják, hogy nekünk nincs is szobánk, akkor ezek a nagyobb online szálláshelyszolgáltató platformok meg szokták próbálni oldani ezeket a vitás helyzeteket, illetve segítenek nekünk szobához jutni. De azt tudni kell, hogy itt már nem állami garancia (jogszabály) áll a háttérben, hanem az adott szálláshelyközvetítőnek a saját üzleti érdeke – mondta el Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő a DUE Tallózónak.

Ebben az esetben van egy nagyon fontos jog, ez a lemondási szolgáltatás, amit a legtöbb ilyen szolgáltató felárral kínál. Az utazási irodáknál, ha csomagot veszünk igénybe, akkor a kiutazást megelőzően többnyire már nem kaphatjuk vissza a befizetett összeget. Egy szálláshely-közvetítő esetében egyszerűbb a helyzet. Ha ötvenezret fizetek egy szálláshelyért, kb. plusz 5-10 ezer forintért elérhető lesz az a lehetőség, hogy az indulás előtt akár 1 nappal lemondjam ingyenesen, vagy minimális levonással a szálláshelyet. Bármilyen váratlan dolog közbejöhet, így ezt a pluszdíjat érdemes kifizetni. Arra azért figyelni kell, hogy az „ingyenes lemondás” nem mindig az utolsó napig lemondható szállást jelent, sokszor egy hónappal, vagy hetekkel az érkezés előtt zárul a lemondhatóság.

Ezzel szemben az utazási irodák garanciát vállalnak arra, hogy amennyiben nem tudnak nyújtani egy szolgáltatást, akkor annál legalább egy szinttel magasabb szolgáltatást nyújtsanak, erre jogszabály kötelezi őket. Például, ha lefoglaltunk egy hotelben egy tengerre néző szobát, akkor nem adhat nekünk nem tengerre néző szobát abban a szállodában. Amit a fogyasztó tehet, ha úgy érzékeli, hogy gyengébb szolgáltatást kapott, például a lift mellé kapott szobát, ami zavarta őt a pihenésben, panaszt tehet az utazási irodánál és kártérítést követelhet – zárta összefoglalóját Siklósi Máté.

(Bihari Bernadett Luca)

A cikk megjelenését az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében