A kelet hódításában – A koreai-popról

A song by the K-pop group BTS, shown here performing during the 2019 Billboard Music Awards, is included in our starter kit.

Cikkemben egy olyan műfajról lesz szó, ami váratlanul tört be kontinensünkre. Pár éve még nem tudtuk, mit jelent az „aegyo” kifejezés, esetleg a „saranghae”, amit a rajongók használnak a szeretlek helyett. Egy olyan jelenségről beszélünk, ami néhány embernél már maga egy életérzés tud lenni, de valaki csak a szemeit forgatja. Ha azt mondom, hogy a műfaj kétfelé osztja a hallgatóságot, nem tévedek. Létezik néhány olyan dal is, amit még olyan ember is hallgatott, aki mára már utálja. Ilyen például a PSY – Gangnam Style vagy a Daddy. Hogy melyik ez a világuralomra törő műfaj? A koreai-pop.

A K-pop (케이팝, 가요, kajo), hosszabbik nevén dél-koreai popzene, talán az egyik legmeghatározóbb zenei műfaj a 21. században. Többek között elektronikus, hiphop, pop, rock és R&B alapokon nyugszik és különálló zenei műfajként tartják számon. Azt is mondhatnám, ez az egyik legmegosztóbb zenei stílus. A műfaj hangzása elüt a nyugati mintától, de valljuk be, nem tud elszakadni egymástól a kettő. Megmaradt a K-popban a pop tipikus dallamossága és témái: A szerelem, boldogság, összetörtség mind közrejátszik a koreaiak dalszövegeiben is. A K-pop egyfajta keveredés a nyugati elemekkel és sajátos hagyományukkal. Számomra sokkal különlegesebb, vonzóbb a K-pop világa, mint más zenei műfajé, bár ez lehet az újdonságok miatt, amit nyújtott számomra. Maga a kialakulása is eléggé érdekesnek bizonyult, ezt szeretném részletezni.

 Története visszavezethető 1885 körülre, mikor egy nyugatról jött hittérítő – aki tanított is -, Henry Appenzeller különféle népdalokat játszott le, amik Angliához és Amerikához kapcsolódtak. Ezeket a melodikus dalokat végül elnevezték cshanggának (changga). Jellemzőjük, hogy összevegyítik az angol és amerikai hangzást a koreai dalszöveggel. Az ilyen cshangga-gyűjteményeket a japánok ellopták, befolyásoló céllal. Az egyik leghíresebb darab a Himangga (희망가; A remény dala) címet viseli. Az első K-pop zenei album Park Chae-Seon és Lee Ryu-Saek (Pak Csheszon és I Ljoszek E) által jelent meg 1925-ben. Az albumon népszerű japán dalokat fordítottak le. Jellemző volt kezdetekben, hogy az előadók csak lefordították más népek dalait a saját nyelvükre, de ez a 20-as, illetve 30-as években megváltozott. Ekkoriban jelentek meg a trotdalok, ami a K-pop legkorábbi műfaja. A japán gyökerekből származó, bizonyos enkadalok inspirálták ezeket. Nem mondok újdonságot akkor, ha azt mondom, hogy a Big Bang fővokalistája és most már legfiatalabb tagja, Daesung is népszerűsítette a trotdalokat. Hasonlóan hozzá, A Super Junior együttes is alkotott már ugyanígy, például a Don’t Go Away-ben. 

1940 és 1960 között folyamatosan terjedt az amerikai könnyűzene Dél-Koreában, mind a háborúk, mind különféle celebek, mind az 1957-ben elindult American Forces Korea Network rádió is. Az ötfokú, pentaton hangsort felváltották hétfokúra, azaz heptachordra. A keletiek egyre több dolgot vettek át az amerikaiaktól. Az 1960-as években a dél-koreai gazdaság növekedésnek indult, az ország iparosodása a popzene terjedésében is szerepet játszott. Megjelentek az első magántulajdonú rádióállomások, fejlődésnek indult a filmipar. A korábban csak amerikai klubokban játszó koreai zenészek megnyíltak a helyi közönség felé is. Amikor a The Beatles-láz elérte Ázsiát, megjelentek az első rockegyüttesek Dél-Koreában is. Az első koreai rockegyüttesnek az Add4-t tartják, akik 1962-ben alakultak.

Az 1970-es évek a „hippi” folk-pop korszakának tekinthető. Ezekben az években a K-pop újabb átalakuláson ment keresztül. A zenészek többsége egyetemista volt vagy egyetemet végzett, a korábbi generációk zenészeivel ellentétben hobbiból zenélt és erőteljesen az amerikai életstílus befolyása alatt állt. Ez az ellentét a ’70-es évek folk-pop zenéjének fogadtatásában is megnyilvánult. A hallgatóság jórészt egyetemistákból állt, akik a terjedő amerikai hippistílust követték mind öltözködésükben, mind zenei ízlésük terén. Ezek a fiatalok ugyanúgy ellenezték például a vietnámi háborút, ahogyan az amerikai hippik is, és ennek következtében a koreai kormány több háborúellenes, liberális dalszövegű popdalt is betiltatott.

Az 1980-as évek legnépszerűbb műfaja a lírai ballada volt. A ’80-as évek legnagyobb sztárjának Cso Jongphil-t tartják, akinek 1980-ban megjelent első albuma hatalmas sikert aratott. Cso volt az első koreai előadó, aki a New York-i Carnegie Hall-ban felléphetett. Cso-t sokoldalú zeneszerzőnek tartják. Repertoárja a rock, a dance, a trot, és a folk-pop-ra is kiterjed.

1992-ben volt a populáris zene fordulópontja Dél-Koreában. 1995-ben megalapították Dél-Korea legnagyobb ügynökségét, az S.M. Entertainment-et.  A ’90-es évek végén megalakult még három ilyen ügynökség, a YG Entertainment, a DSP Entertainment, és a JYP Entertainment. Megjelent az első fiú egyuttes, a H.O.T. akik 1995-ben debütáltak. Ezekután az ügynökségek sorra jelentették meg saját idolegyütteseiket Pl.: Sechs Kies, a S.E.S., a Fin.K.L, az NRG, a Taesaja, a Shinhwa és a g.o.d.

2012-ben a leghíresebb K-pop-sztár PSY lett, akinek Gangnam style című videóklipje futótűzként terjedt az interneten és néhány hét leforgása alatt túllépte a százmilliós megtekintést a YouTube-on. 2017-ben a BTS elnyerte a Billboard Music Awards Top Social Artist díját, koreai előadóként először, majd 2020-ban az első koreai előadó lett, akinek sikerült a Billboard Hot 100 slágerlista első helyére kerülni. 2020-ban az első K-pop-előadók lettek, akiket Grammy-díjra jelöltek.

Hogy bizonyítsam a dalok sokszínűségét, összegyűjtöttem nektek néhány dalt a kedvenceimből:

 Források: https://hu.wikipedia.org/wiki/K-pop és https://en.wikipedia.org/wiki/K-pop

http://megaera-magical-world.blogspot.com/2018/05/kpop-kedd-kezdetek.html

http://magyarulkorearol.blogspot.com/2018/03/a-kpoprol-roviden.html

Ha téged is érdekel a zene világa, látogass el a nagydiaktesztek.hu-ra és nyerj értékes nyereményeket!

(Szabó Dzsenifer)