Az érzelmes feketebárányok

Az „emo” az angol „emotional” szóból ered, mely jelentése érzelmes, érzelgős. Az emo eredetileg a hardcore punk egyik ága. Magát a kifejezést az 1980-as évek közepén kezdték alkalmazni, legkorábban egy 1985-ös interjúban tűnt fel, amit a Rites of Spring egyik tagja adott a Flipside Magazinnak. Maga az irányzat több hullámon keresztül alakult ki és terjedt el, a hardcore punk és a pop ötvözeteként.

Az első hullám 1985-től 1994-ig tartott. A ’80-as évek közepére a hardcore punk stílus egyre inkább eldurvult és erőszakossá vált, ám ez nem akadályozta meg terjedését, sőt, a lázadás jegyében csak még inkább felkapottá vált. Ian MacKaye és Guy Picciotto a washington-i hardcore éra veteránjai úgy döntöttek, hogy változtatni fognak, így az Embrace (MacKaye együttese) és a Rites of Spring (Picciotto együttese) addig nem jellemző módon elkezdtek kísérletezni, saját hangzást alakítottak ki és új stílust teremtettek. A változások időszakát, vagyis a ’85-ös nyarat a „Forradalmi nyár”-ként is emlegetik. Az új hangzások, amik Washington városában alakultak ki és terjedtek el, több együttesre is hatással voltak, mint például a Moss Icon, Nation of Ulysses, Dag Nasty, Shudder To Think, Soulside és még sorolhatnánk. Az együttesek közti közös nevezőként változatos és számos szociális, illetve politikai téma említhető. Ekkor főleg San Diego-ban létezett az emo kaotikusabb, agresszívebb formája, ami a screamo irányába alakult tovább. Az első hullám 1994-ben ért véget a Hoover együttes feloszlásával.

A korszak együttesei: Heroin, Indian Summer, Drive Lik Jehu, Angel Hair, Antioch Arrow, Universal Order of Armageddon, Swing Kids, Mohinder. Still Life, Portraits of Past-ot, Native Nod, Merel, 1.6 Band, Policy of 3, Rye Coalitionés, Rorschach

Az emo korai hatásai:

Kaliforniában számos együttes, mint a Jawbreaker vagy Samiam azon dolgozott, hogy a washington-i „DC hangzást” visszafogottabb stílussá alakítsa és ez a nyersen dallamos zene hamarosan új követőkre lelt, mint például a Still Life és a Golden Variety.
A ’90-es évek elején egyre több együttes észlelte a már-már brutális hardcore eltűnését és a saját módjukon próbáltak új utakat keresni. Elkezdték lassítani és lágyítani a zenéket és személyesebbé tették a dalszövegeket. Később ehhez társult a düh, és mindezek sajátos elemekké váltak, amik teljesen egyedivé tették a stílust.
Ezzel párhuzamosan, a Converge-hez hasonló modern metalcore együttesek voltak hatással a Keleti Part emo együtteseire, melyek közül sokra egyfajta katartikus élmény és önreflektív szövegek váltak jellemzővé.

A második hullám 1994-től 2000-ig tartott. A ’90-es évek elején egyre több együttes jött létre. Az új zenekarok újabb kísérletezéseket és újításokat jelentettek, így létrejött az új emo generáció, ami a Fugazi hangzását vegyítette a post-punk zenével. Kulcsmomentumnak a Sunny Dey Real Estate együttes Diary albumát is nevezhetjük, ami 1994-ben jelent meg.

A sikerek után sokkal szélesebb közönség figyelmét tudta megragadni például a Sub Pop kiadó többek között hirdetésekkel, majd idővel tévés fellépésekre is lehetőség nyílt a bandák számára, így az albumot már széles körű érdeklődés fogadta. Ahogy egyre többen és többen ismerték meg az együttest, főleg az akkor még kezdetleges interneten keresztül, megkapta az ’emo’ címkét. Később a Fugazi is megkapta ugyanezt a jelzőt a rajongóktól, bár ők nem emoegyüttesként kerültek be a köztudatba.
Az ezt követő években kialakultak a legfontosabb központjai az indie emonak, főleg Chicagoban, Kansas Cityben, Omahaban és Milwaukeeben, valamint ezek vonzáskörzetében. Ezek az együttesek a korábbi forrásokból használtak fel elemeket, viszont még enyhébb zenét játszottak. Ezt az ágazatot olykor Midwestern emo-ként is emlegetik.

Együttesei: Boy’s Life, Cap’n Jazz, The Promise Ring, Braid, Elliott, Bright Eye, Cursive, The Get Up Kids

Arizonában Phoenix környékén is egyre nagyobb jelentősége lett az emo stílusnak. A Jimmy Eat World korábban punk-rockot játszó tagjai, a Fugazi és a Sunny Day Real Estate által inspirálódva, emo hatásokat csempésztek zenéjükbe, majd kiadták a Static Prevails című albumot, ami az első nagy kiadónál megjelent emo lemez lett, köszönhetően egy ’95-ben kötött szerződésnek a Capitol Records-val.

Együttesek az „indie emo” stílusban: Christie Front Drive, Texas Is the Reason, Rainer Maria, Knapsack, Sense Field, Cross My Heart, Mineral, Pieballd, Jejune.

A ’90-es évek egyik meghatározó emo lemeze a Weezer 1996-ban kiadott Pinkerton albuma volt, melynek csak hangzása volt hasonló, ám nem nevezhető teljesen emo albumnak, címét csak az indie emo terjedésének köszönhette.A ’90-es évek végén több együttes szerződött indie kiadókhoz. Érdemes megjegyezni az 1997-ben a California’s Crank! Records által kiadott (Don’t Forget to) Breathe címet viselő válogatást, mely különböző emoegyüttesek egy-egy számát tartalmazta.
1998 nyarán, a Teen People magazin az emo-t a legújabb menő zenei stílusnak titulálta, és a The Promise Ring-et említette, mint bandát, amit érdemes figyelni. A nagyközönség érdeklődése azonban nem minden együttesre volt jótékony hatással. Sokan a függetlenséget helyezték előtérbe, így ez zenei irányváltást eredményezett.
Pár éven belül a Sunny Day Real Estate prog-rockosabb vonalra, a Jejune happy pop-rockra váltott, a The Get Up Kids és a The Promise Ring pedig lite-rock albumokat adtak ki, így az indie emo majdhogynem eltűnt az évtized végére. Persze kivételek mindig akadnak, ilyen a Thursday, a The Juliana Theory, a Jetplane landing és a Sparta.

Az internet fellendülése által egyre gyorsabban terjedt az emo stílus, ezt akár nevezhetjük harmadik hullámnak is, ami a 2000-es évek elejétől a 2010-es évek közepéig saccolható. Ebben az időben lett felkapott a Fall Out Boy, Lil Peep vagy Magyarországon az Anti Fitness Club.

Az Emo stílus elterjedése Magyarországon:

Magyarországra nem jutott el egyik hullám hatása sem, így csak az utolsó korszakban, az internet által érkezett meg hazánkba a 2000-es évek elején, ám ekkor még jobbára Budapesten terjedt csak el a 14-18 éves korosztály között. Pár éven belül főleg a Tokio Hotelnek köszönhetően ismerhették meg a stílust szélesebb körben, ami az igazi emo-hoz nem minden tekintetben állt közel, ám nem sokkal később leginkább a zenei adók és az egyre inkább elterjedő internet által ismertebbé vált a Fall Out Boy, a My Chemical Romance, és az Anti Fitness Club. Mint szinte mindennel kapcsolatban ezzel is születtek sztereotípiák, főleg az idegenkedő, aggódó idősebb generációk miatt és egy időben majdhogynem szitokszóként ivódott a köztudatba az „emo” szó. A stílus egészen összefonódott a szuiciditással és a világtól való elfordulással, ám nem mindegyik emo stílusú fiatalra volt ez jellemző. Az emo korszak többnyire a 2010-es évek elején lecsengett, amikor több együttes is feloszlott, mint például a My Chemical Romance vagy a Funeral For a Friend.

junkee.com

Öltözködési jellemzők:

Mint számos zenei stílushoz az emo-hoz is sajátos öltözködés és viselkedés társult idővel. Jellemzően feszülő fekete vagy rikító színekből álló ruhákat viselnek, amiknek gyakran csíkos, pöttyös, csillagos vagy kockás mintája van, de előfordul halálfejes és zenekarok logójával ellátott pólók és pulóverek. A répaszárú nadrág és a tornacipő elengedhetetlen, valamint a piercingek és tetoválások is gyakoriak. A leggyakoribb hajviselet a feketére vagy színesre festett szembe lógó tincsek.

Ha te is szeretsz zenét hallgatni, ne hagyd ki a lehetőséget, hogy kitöltsd Nagy Diák Zenei Tesztünket értékes nyereményekért!

(Vörös Rebeka)