Szakkifejezések a rengetegben – filmes lexikon

A filmkészítés sokáig csak álom volt sokak számára, viszont manapság már telefonnal is készíthetünk egész jó felvételeket. A nagyiparú filmgyártás már más tészta, ott rengeteg ember munkája tevődik össze, hogy megszülethessen az a film vagy sorozat, ami miatt már 3 hónapja tűkön ül az egész világ. Mindenki tudja, hogy egy másfél-két órás film elkészítése nem egy emberes meló, mégsem gondolnánk mennyire sok, részletes feladatkör található a filmiparban. Elkészítettem nektek egy filmes lexikont, melyben ábécé-sorrendben találjátok mindazon munkaköröket – leírással –, melyek egy nagyszabású mozifilm elkészítéséhez szükségesek.

A –

Akciórendező – nevél adódóan akciófilmek során szokták alkalmazni. Ilyen filmjelenetek irányításában vesz részt, például mikor egy filmben autós üldözés történik (Halálos iramban, A szállító, Halálfutam).

Art direktor [árt direktor] – kreatív elme, segíti létrehozni a látványtervező által megálmodott és a filmrendező által jóváhagyott díszletet. Ő dönt arról, mikor, milyen művészeti stílust, mozgást, vizuális elemet használjanak a filmben. 

Á –

Állófotós ő készíti el a forgatás közben filmes plakátok, ajándéktárgyak fotóit, ami a reklámkampány idején nagyon fontos, hiszen a képeknek tükröznie kell a film világát, akár szereplők, jelenetek, esetleg egy eseményszál bemutatásán keresztül, ez vonzza az embereket a moziba, ezáltal a bevételt is befolyásolja.

B –

Berendező – a díszlettervező asszisztense, aki a felvétel előtt elhelyezi a kellékeket és a díszletet a kijelölt helyére, természetesen a kész tervek alapján.

„Bühne”, „hnés” – (gripnek, kameramozgatási technikusnak is szokták nevezni) ezek az emberek állítják össze a kamerák tartó, illetve mozgató emelvényeit és padlózatát, szorosan együtt dolgoznak a forgatás során a világosítókkal és a kameracsapattal.

D –

Dramaturg – a forgatókönyvírásában vesz részt, a film dramaturgiai, azaz eseményszálainak értelmes vonalvezetésére ügyel.

Díszlettervező – nevében is szerepel: megtervezi a díszletet és kiválasztja a megfelelő kellékeket a filmhez a filmrendező elképzelése szerint, továbbá irányítja a berendezőket a kellékek díszletben elhelyezését illetően.

DIT – (digitálisrögzítés-technikus) ő gondoskodik a kamerák tökéletes beállításairól és folyamatosan végigkíséri ezeket a film alatt, hogy az operatőr világa szerint valósuljanak meg a digitális felvételek.

F –

Felvételvezető – a gyártásvezető közvetlen munkatársa, megteremti a filmforgatáshoz szükséges helyszínek engedélyeit, a biztonságért és az emberek irányításáért is felelős.

Filmproducer – munkája a forgatás előtt már jóval megkezdődik, hiszen ő állítja elő a biztos tőkét (pénzt), valamint a film munkálatainak irányításában vesz részt, célja a forgatás zavartalan lebonyolítása. Adaptált forgatókönyv esetén ő szerzi meg a filmre vitelért járó jogdíjat, illetve ő szervezi meg a stábot is.

Filmrendező – a film művészi és dramatikus részeinek elkészítését vezényli, nem összekeverendő a producerrel.

Forgatókönyvíró – ahogy azt neve is sejteti, a filmek/sorozatok forgatókönyvét írja meg.

Fővilágosító – a filmek, sorozatok készítése előtt ő állítja be a jó megvilágítást, a fényt.  Nem művészi, hatáskeltő szempontból, hanem összképileg. Az operatőr közvetlen munkatársa, vele és a rendezővel egyeztetve állítja be a fényeket, ha belső terekben forgat a stáb.

Gy –

Gyártásvezető – elsősorban a producer által lefektetett tőkével foglalkozik, ellenőrzi a kifizetéseket, szerződéskötéseket bonyolít le, a forgatást és az utómunkálatokat szervezi meg, egyeztet a színészekkel, rendezi a papírmunkákat és engedélyeket intéz a forgatáshoz.  

H –

Hangmérnök – hatásköre lefedi az összes hanggal kapcsolatos munkálatot. Felveszi a film hangját a forgatás során, megtervezi hova kerüljenek a mikrofonok, a hangstúdióban segíti rögzíteni az utóhangokat. Együtt dolgozva a rendezővel keveri össze a hangot a felvett képpel, amelyhez hanghatásokat gyárt vagy már megléarchívumát használja.

Helyszínbiztosításáltalában rendőrök töltik be ezt a szerepet, de manapság már külön csapatok is alakultak erre a pozícióra. Biztosítják a forgatási helyszínt jelzőtáblákkal, civil forgalomirányítással (ha szükséges), segítik a forgatás zavartalan lebonyolítását. 

Helyszínkereső (vadász) kifinomult adatbázisuk segítségével próbálják megtalálni a rendező és a látványtervező által elképzelt világhoz passzoló helyszíneket. Javaslataiknak hatalmas szerepe van a gyártásköltségvetés összeállításában.

J –

Jelmeztervező – mai korban játszódó filmek esetében a színészek viseletéhez már csak boltokban válogatnak, hogy hozzáadjanak a karakterek jellemző, illetve elképzelt kinézetéhez, viszont mikor kosztümös filmekről van szó, ott meg is tervezik az adott összeállítást.

K-

Kameraman [kameramen]ha több kamera kell egy bizonyos film elkészítéséhez, akkor hívják segítségül. Az operatőr keze alatt dolgozik, kezeli a kamerát.

Kameratechnikus – a kamerák technikai előkészítését látja el, a segédoperatőr munkatársa. Feltölti a kamerák akkumulátorait, feladata azok beállítása, karbantartása, szükség esetén részeinek össze- és szétszerelése, mechanikai és elektronikus részeinek javítása. Célja, hogy a forgatások ideje alatt mindig működőképes állapotban legyenek az eszközök.

Kaszkadőr – a testi épségre veszélyes jelenetek során – magaslatról leesés, elesés, verekedés, mutatványok – helyettesíti az adott színészt. (Például maga Jackie Chan saját kaszkadőrcsapatával dolgozik minden filmjén, illetve például magyar kaszkadőrök is szerepeltek a Titanicban vagy a Terminátor 3-ban). Legtöbbször kevés rivaldafényt kapnak, viszont fontos munkát látnak el.

Kellékes – a forgatási kellékeket biztosítja és szerzi be a forgatáshoz.

L – 

Látványtervező – az úgynevezett art department (kreatív részleg) feje, ő álmodja meg a film hangulatát, látványvilágát.

M –

Másodasszisztens – a rendezőasszisztens közvetlen munkatársa, aki a forgatókönyv feldolgozásában és a diszpós könyv (részlegek igénylistáit tartalmazó könyv) elkészítésében vesz részt. A gyártási terv alapján állítja össze a forgatási, illetve munkatervet (callsheet), ami akár percekre lebontva vezetheti egy forgatási nap menetét. Alatta még egy harmadasszisztens is áll.

Mikrofonos a hangmérnök asszisztense, ő helyezi el a mikrofonokat főnöke által kijelölt helyeiken, illetve az úgynevezett boom mikrofon kezelését is ő látja el. Ez utóbbi mikrofont ismerhetjük tipikus backstage-felvételekről, ahol egy hosszú rúd végén lévő mikrofont tart a mikrofonos a színészek feje fölött, ami veszi a hangot. Természetesen ügyelnie kell arra, hogy ez ne lógjon a felvételbe. Neki is lehet asszisztense: a „kábeles”.

O –

Operatőr – az operatőr keze alá dolgoznak mindazon emberek, akik valamilyen szinten a fények, kamerák közelében dolgoznak. Az operatőri foglalkozás egy művészet, ami a fényképészetből fejlődött ki, illetve kibővült: tehát operatőrnek nevezzük mind a filmek, illetve tévéfelvételek rögzítésének főnökét is. Feladata a felvétel irányítása, kamerák és fények beállításainak ellenőrzése, illetve megmondja mit és hogyan kell a kellő hatás érdekében lefilmezni. Angol nyelvterületen például a filmrendezővel egyenrangú művésznek is tartják.

P –

Pirotechnikus – a legtöbb film elengedhetetlen része a robbanás és az eközben kialakult tűz létrehozása, amit a pirotechnikus old meg. A biztonságra ügyelve tervezi meg az ilyen jelenetek lebonyolítását, megszerzi ehhez a szükséges engedélyeket.

Produkciós könyvelő – ő tartja kézben az egész produkció pénzügyeit (alkalmazott könyvelő vagy könyvelői segítségével), vezeti a könyvelést, ellenőrzi a számlakitöltést és a bizonylatokat, illetve részt vesz a szerződések készítésében.

Produkciós koordinátor – segíti a gyártásvezető munkáját, ő a „mindenes”. A forgatás alatt felmerülő technikai és logisztikai feladatokat, problémákat old meg: beszerzi például a kért technikai eszközöket, szállást foglal a színészek és a stáb számára, szükség esetén pénzügyi vagy az adminisztrátori feladatokat is ellátja.

R –

Rendezőasszisztens – a rendező első embere, úgymond „jobbkeze”, közvetíti a filmrendező utasításait és meggyőződik róla, hogy azokat mind meg is valósítsák. Ő vezényli a helyszínen a forgatást, amelyre komoly tervet is készít, ez alapján bonyolítja le az egyes napokat, a jelenetek sorrendjét. Ő irányítja a többi rendezőasszisztenst is, illetve általában ő mondja meg a statisztáknak, hogy miképp mozogjanak, viselkedjenek a háttérben.

S – 

Scriptes [szkriptes] – naplóvezető, felelős a jelenetek folyamatos lefolyásáért és az azok közti értelmes kapcsolódásért. Bakizni egyik produkció sem szeret, így ő figyel arra is, hogy az egyes jelenetek között minden egyforma legyen, ne legyenek nézői szemmel kiszúrható különbségek a képkockák között (például a színészek ruhájában, kellékeiben, mozdulataiban).  

Segédoperatőr – (focus puller) ő állítja a fókuszt a kamerán az operatőr utasításai szerint.

Sminkes – előkészítik – általában többen vannak – a színészeket a felvételre, lemattítják az arcukat, hogy az erős fényektől ne csillogjon, illetve „égjen ki” (ha ez történik, a felvételen fehér foltok jelennek meg ezeken a területeken az erős világítás miatt). Make-up artistoknak (sminkmestereknek) is hívjuk őket, mert ha például fantasy filmről van szó, maszkokat is készítenek a színészeknek, vagy megöregítik őket az idősíkok váltakozása szerint.

Speciális effektusok – a különleges trükköket, látványos effekteket illeszti bele a filmekbe. Magyar nyelven is jelent meg könyv, ami összegyűjti ezeket a filmes trükköket és végigvezet ezek készítési folyamatain: Pascal Pinteau: Speciális effektek.

Statisztéria – ők alakítják a szöveg nélküli, általában tömegjelenetekben előforduló szerepeket a háttérben (kávézók, bárok vendégeitől kezdve, boltok vásárlóiig). Javarészt a filmszakmán kívülről érkeznek, az erre szakosodott ügynökségek közvetítik ki őket a produkciónak a szerepválogató irányításával.

Sz –

Szállítás – a stáb, illetve egyes kellékek mozgatását végzik, egyik helyről a másikra.

Szereplőválogató – (casting director) feladata a megfelelő színészek felkutatása és felkeresése a megadott szerepekre, a rendezővel és a producerrel konzultál a karakterjellemzőkről és a lehetséges színészekről, majd megszervezi a castingot, azaz szereplőválogatást.

Színész – a filmek csillagai, fő- és mellékszereplők, akik a karakterük adottságait felöltve játsszák el szerepüket, teljesen átszellemülve. Filmeken kívül sorozatokban, a televízióban, színházban játszhatnak vagy szinkronszínészetet is vállalhatnak. A szerepjáték mellett a színész énekelhet, táncolhat, a film típusától függően.

V –

Vágó – szerepköre az utómunkálatokat fedi le, nála érik össze mindaz a nyers- és hanganyag amit a forgatáson felvettek. A rendező jelenlétében dolgozik, először nagyjából összeilleszti a felvett darabokat a film menete szerint (nyersvágás), majd finomít rajtuk, pontosítja (finomvágás). Munkája közben a képhez a hangot is hozzávágja. Részletes, koncentrációt és sok időt igénylő munka.

Vágóasszisztens – a vágó asszisztense, ahogy a neve is tükrözi, ő végzi általában a nyersvágást a vágó helyett.

Videótechnikus – ő szereli össze és működteti a forgatás alatt használt videós rendszert. A kamerák képét egy monitoron keresztül láthatják azok a munkatársak, akik a felvétel közben dolgoznak – sminkesek, rendező, operatőr, naplóvezető –, így figyelemmel kísérhetik a digitálisan megjelenő képet és változtathatnak a forgatás közben, ha probléma merül fel.

Világosító – a fővilágosító asszisztensei (lehetnek többen is), ők kezelik és mozgatják a fényeket a szereplők tökéletes megvilágítása érdekében, a kameraképhez igazítva azokat. Az utasításokat a fővilágosítótól kapják legtöbbször.

Most, hogy mindent megtudtál a filmes szakmákról, töltsd ki a DUE Nagy Magyar Filmtesztjét, ahol ha továbbjutsz, értékes nyeremények várnak rád!

(Vincze-Hajnal Blanka)